-
2-25
W Grupie PZU jest wyodrębniony jeden właściciel obszaru przeciwdziałania przestępczości ubezpieczeniowej, odpowiedzialny za przebieg całości procesu, monitorowanie jego jakości i efektywności, oraz przestrzeganie obowiązujących procedur.
W PZU i PZU Życie funkcjonuje Procedura bezpieczeństwa w obszarze przeciwdziałania przestępczości, która obejmuje:
- ujawnianie incydentów bezpieczeństwa, a także przestępstw ubezpieczeniowych, dokonywanych na szkodę spółki;
- prewencję i profilaktykę;
- zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa.
W ramach obszaru przeciwdziałania przestępczości funkcjonuje Zespół Przeciwdziałania Przestępczości Ubezpieczeniowej (ZPPU) i Zespół Zarządzania Incydentami Bezpieczeństwa (ZZIB). Zespół Przeciwdziałania Przestępczości Ubezpieczeniowej realizuje zadania z zakresu analiz przeciwdziałania fraudom i działań operacyjnych polegających na ustalaniu rzeczywistego przebiegu zdarzenia związanego ze zgłoszoną szkodą. Zespół Zarządzania Incydentami Bezpieczeństwa realizuje zadania z zakresu łamania procedur wewnętrznych oraz zdarzeń, które mogą być przestępstwami, a których dopuścili pracownicy lub współpracownicy PZU. Obydwa zespoły w realizacji swoich zadań są wspomagane systemem Fraud Management System (FMS) – jest to najnowocześniejszy system na rynku polskim, który typuje potencjalne fraudy, wspomaga w ich analizowaniu oraz zapewnia efektywny i skuteczny obieg realizowanych spraw.
System FMS
Typujący oszustwa wewnętrzne i zewnętrzne system Fraud Management System (FMS) funkcjonuje w obszarze szkód powstałych w ramach ubezpieczeń majątkowych i osobowych, a także w ramach procesów wewnętrznych PZU dotyczących merytorycznej i technicznej obsługi szkód i świadczeń. Jest kompleksowym narzędziem informatycznym opartym o rozwiązania firmy SAS, w ramach ekosystemu Hurtowni Danych zapewniającym hybrydowe podejście przez wykorzystanie wielu połączonych technik analitycznych (data mining, text mining, grafowe sieci powiązań) w procesach operacyjnych i zarządczych. Danymi źródłowymi są polisy ubezpieczeniowe, szkody, dane podmiotowoprzedmiotowe oraz dane z źródeł zewnętrznych (Ośrodek Informacji UFG).
- zmniejszenie strat z tytułu nienależnych wypłat, dzięki możliwości skutecznego wykrywania nadużyć przed wypłatą odszkodowań i świadczeń w tym także automatyczne typowanie fraudów w momencie rejestracji szkody;
- redukcja wskaźnika tzw. fałszywych typowań i oszczędność zasobów potrzebnych na weryfikację błędnie wskazanych przypadków;
- poprawa efektywności pracy śledczych i analityków z racji wykorzystania narzędzi do zarządzania sprawami (WorkFlow);
- monitorowanie jakości i efektywności procesu zarządzania ryzykiem nadużyć w oparciu o raportowanie kluczowych wskaźników oceny.
Liczba incydentów dotyczących przestępstw ubezpieczeniowych przekazanych organom ścigania | 2022 | 2023 |
---|---|---|
Grupa PZU, w tym: | 190 | 161 |
PZU | 136 | 113 |
PZU Życie | 13 | 10 |
Regulacje w wybranych spółkach zależnych
W TUW PZUW „Polityka przeciwdziałania przestępczości w TUW Polskim Zakładzie Ubezpieczeń Wzajemnych” formalizuje proces identyfikowania, zarządzania i przeciwdziałania przestępczości, w szczególności w odniesieniu do przestępczości ubezpieczeniowej oraz fraudów.
W TFI PZU wdrożono „Regulamin przeciwdziałania i ujawniania przypadków manipulacji instrumentami finansowymi w działalności Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych PZU SA”. W spółce funkcjonuje również „Kodeks Dobrych Praktyk Inwestorów Instytucjonalnych” przygotowany i zatwierdzony przez Izbę Zarządzających Funduszami i Aktywami. Kodeks stanowi dla spółki istotne wsparcie w definiowaniu zasad, reguł moralnych, etycznych i poziomu należytej staranności w relacjach pomiędzy TFI PZU a innymi inwestorami instytucjonalnymi, jego klientami oraz emitentami instrumentów finansowych. Przyjęcie przez TFI PZU Kodeksu jest także potwierdzeniem stosowania dobrych praktyk inwestycyjnych w tej spółce.
W spółkach bałtyckich obowiązują „Polityki zapobiegania przestępczości finansowej / zarządzania ryzykiem przestępstw”. Określają one minimalne wymogi spółki w zakresie zarządzania ryzykiem związanym z oszustwami zewnętrznymi i wewnętrznymi oraz innymi przestępstwami finansowymi przeciwko spółce a także praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu
Regulacje w spółkach zależnych - banki
W Alior Banku funkcjonuje Polityka Bezpieczeństwa Grupy Kapitałowej Alior Banku. Określa ona podstawowe zasady funkcjonowania systemu bezpieczeństwa w Alior Banku oraz stanowi podstawę do opracowania polityk, szczegółowych wymagań, procesów i procedur bezpieczeństwa. Jest dokumentem nadrzędnym wobec innych regulacji wewnętrznych banku związanych z bezpieczeństwem. Dokumenty te mają zastosowanie do wszystkich osób zatrudnionych w banku, bez względu na podstawę zatrudnienia, jak również dotyczą, pracowników podmiotów zewnętrznych współpracujących z bankiem w zakresie określonym umowami.
Bank ma scentralizowany proces zarządzania ryzykiem nadużyć kredytowych uwzględniający opiniowanie nowych produktów i procesów, automatyczne strategie antyfraudowe, centralne bazy referencyjne, wydawanie opinii wobec udzielanych finansowań, tworzenie wytycznych dla bankierów i analityków w zakresie rozpoznawania nadużyć oraz monitoringi aktywnych produktów bankowych.
W Banku Pekao obowiązuje zarządzenie – Proces zarządzania fraudami wprowadzające Instrukcję służbową – Proces zarządzania fraudami w Banku Polska Kasa Opieki. Instrukcja służbowa określa:
- co to jest fraud i jakie kategorie fraudów mogą dotykać bank w toku prowadzonej działalności;
- która jednostka organizacyjna banku i który pracownik tej jednostki zobowiązany jest do realizowania działań w przypadku zajścia fraudu;
- w jaki konkretnie sposób należy przeciwdziałać fraudom (katalog czynności do realizacji).
Proces zarządzania fraudami oraz wprowadzona Instrukcja służbowa nakładają na każdego pracownika banku obowiązki i uprawnienia związane z przeciwdziałaniem przestępczości finansowej na szkodę samej organizacji i klientów banku.