Minimalne gwarancje w rozumieniu unijnego rozporządzenia 2020/852 (Taksonomia UE)1 to jedno z kryteriów determinujących czy dana działalność jest zrównoważona środowiskowo.

Celem minimalnych gwarancji jest zapobieganie oznaczaniu działalności jako zrównoważonej środowiskowo, gdy wiązałyby się one z wywieraniem negatywnego wpływu w obszarze:

  • praw człowieka, w tym praw pracowniczych (np. przeciwdziałanie takiemu zjawisku jak mobbing);
  • praktyk korupcyjnych;
  • niezgodności z przepisami podatkowymi;
  • nieuczciwej konkurencji;
  • ekspozycji na kontrowersyjne rodzaje broni2.

Zgodnie z art. 3 Taksonomii UE, aby działalność gospodarcza była zakwalifikowana jako zrównoważona środowiskowo, podmioty ją prowadzące muszą przestrzegać zasady minimalnych gwarancji czyli działać zgodnie z międzynarodowymi standardami społecznymi i etycznymi. Zgodnie z art. 18 rozporządzenia, minimalne gwarancje są to procedury stosowane przez przedsiębiorstwo, które mają zapewnić przestrzeganie:

  • wytycznych OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych (OECD Guidelines for Multinational Enterprises);
  • wytycznych ONZ dotyczących biznesu i praw człowieka (UN Guiding Principles on Business and Human Rights), w tym:
    • zasad i praw określonych w ośmiu podstawowych konwencjach wskazanych w Deklaracji Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej podstawowych zasad i praw w pracy (Declaration of the International Labour Organisation (referred to as ILO) on Fundamental Principles and Rights at Work) oraz
    • zasad i praw określonych w Międzynarodowej Karcie Praw człowieka (International Bill of Human Rights).

Realizacja minimalnych gwarancji w PZU i Grupie PZU w 2023 roku

PZU i podmioty zależne prowadzące działalność zgodną z Taksonomią UE spełniają zasadę minimalnych gwarancji, zgodnie ze wskazaniami Platformy ds. zrównoważonego rozwoju i wskazanym zawiadomieniem Komisji. W zakładach ubezpieczeń i reasekuracji Grupy PZU minimalne gwarancje badane są w zakresie działalności własnej i inwestycyjnej.

W 2022 roku, decyzją Zarządu, PZU przystąpił do United Nations Global Compact (UNGC) i tym samym zaakceptował 10 Zasad UNGC z obszaru praw człowieka, standardów pracy, ochrony środowiska i zapobiegania korupcji, które mają służyć osiąganiu przez biznes Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ.

  • 2-23
  • 2-25
  • S1-17

Prawa człowieka

Polityka praw człowieka w Grupie PZU została przyjęta uchwałą Zarządu PZU 7 kwietnia 2021 roku. W 2023 roku Grupa PZU zaktualizowała Politykę praw człowieka o deklarację postępowania zgodnie z międzynarodowymi wytycznymi dotyczącymi ochrony praw człowieka wymienionymi w art. 18 rozporządzenia Taksonomia UE.

Podmioty Grupy PZU zadeklarowały przyjęcie Polityki praw człowieka, tym samym zobowiązanie do przestrzegania praw człowieka zgodnie z Wytycznymi ONZ dotyczącymi biznesu i praw człowieka oraz Wytycznymi OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych. Proces należytej staranności obowiązuje w całej Grupie PZU. W 2023 roku PZU przeprowadził badanie funkcjonowania tego procesu w podmiotach Grupy PZU, które prowadzą działalność zgodną z Taksonomią UE.

Poszanowanie praw człowieka jest podstawą budowania relacji z kluczowymi interesariuszami:

  • pracownicy;
  • klienci;
  • dostawcy i partnerzy biznesowi;
  • oraz wszystkimi innymi interesariuszami.

Zapisy w Polityce praw człowieka zobowiązują Grupę PZU do realizacji procesu należytej staranności (due diligence) praw człowieka. Proces ten przeprowadzany jest według zdefiniowanych wewnętrznych zasad i wytycznych. W 2023 roku zgodnie z tym procesem PZU zrealizował szereg działań przedstawionych w Tabeli 1. Proces ten będzie rozwijany i aktualizowany w kolejnych latach.

Krok w procesie należytej staranności Działania zrealizowane przez PZU
Krok 1. Przyjęcie i przestrzeganie polityki praw człowieka, która zobowiązuje spółkę do realizacji procesu należytej staranności we wszystkich procesach i obszarach organizacji
  • PZU zaktualizował Politykę praw człowieka zgodnie z wytycznymi ONZ i OECD
  • PZU powołał Pełnomocnika Zarządu ds. praw człowieka w Grupie PZU, który zapewnia spójne podejście do zarządzania obszarem praw człowieka w Grupie PZU
Krok 2. Identyfikowanie i ocena niekorzystnych skutków działania organizacji dla praw człowieka, z uwzględnieniem działań interesariuszy (relacje biznesowe, łańcuch dostaw)
  • PZU wskazał prawa człowieka na które może mieć negatywny wpływ w ramach prowadzonej działalności ubezpieczeniowej, reasekuracyjnej, inwestycyjnej i operacyjnej (w obszarze zakupów, relacji z pracownikami, bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony danych osobowych)
  • PZU przygotował mapę wrażliwości praw człowieka i wskazał sytuacje, w których mogą być naruszane. Zestawienie zidentyfikowanych praw zawiera Tabela 2
Krok 3. Podejmowanie działań mających na celu powstrzymanie, zapobieganie, łagodzenie i naprawę zidentyfikowanych niekorzystnych skutków działania organizacji dla praw człowieka
  • Z mapy wrażliwości wynikają priorytetowe działania. PZU wprowadził zmiany w procesach w obszarze zakupów i inwestycji. W 2023 roku został zaktualizowany Kodeks postępowania i dobrych praktyk ESG Dostawców Grupy PZU
  • TFI PZU do umów najmu nieruchomości, które znajdują się w portfelach funduszy zarządzanych przez TFI PZU dodało zapis, na mocy którego obie strony zobowiązują się do przestrzegania Wytycznych ONZ dotyczących biznesu i praw człowieka zatwierdzonych przez Radę Europy 16 czerwca 2011 roku oraz do podejmowania wszelkich działań zapobiegających naruszeniom tych praw. Najemca musi także potwierdzić, że stosuje skuteczne procedury i narzędzia do monitorowania i minimalizacji ryzyka naruszeń praw człowieka oraz procedury które przeciwdziałają, łapownictwu, nieuczciwej konkurencji oraz niedozwolonym praktykom podatkowym
Krok 4. Monitorowanie skuteczności i efektywności zastosowanych działań z pkt 3.
  • PZU przygotował listę KPI za pomocą których monitoruje skuteczność i efektywność realizowanych działań z zakresu praw człowieka
Krok 5. Publiczne informowanie przez spółkę o przyjętym podejściu do procesu należytej staranności. Informowanie o działaniach, które spółka podjęła, aby uniknąć niekorzystnych skutków działania organizacji dla praw człowieka
  • W listopadzie 2023 PZU zamieścił na stronie informację o aktualizacji Polityki praw człowieka oraz zobowiązanie do realizacji procesu należytej staranności w obszarze praw człowieka
  • Nie stwierdzono problemów z efektywną komunikacją z interesariuszami w zakresie praw człowieka
Krok 6. Zapewnienie środków zaradczych i współpraca w tym zakresie. W tym stworzenie mechanizmów skargowych (lub uczestnictwo w takich procesach), w ramach których poszczególne osoby lub grupy mogą zgłaszać swoje zastrzeżenia dot. niekorzystnych skutków dla praw człowieka
  • Zgłoszenia dotyczące praw człowieka w Grupie PZU rozpatruje Rzecznik Klienta. Zgłoszenia są przyjmowane w lokalnych językach na adres mailowy rzecznikklienta@pzu.pl lub adres korespondencyjny Rzecznika Klienta w centrali PZU w Warszawie
  • Sposób rozpatrywania tych zgłoszeń w PZU został opisany w wewnętrznej procedurze dot. przeciwdziałania naruszeniom praw człowieka
  • W 2023 roku PZU przeprowadził działania edukacyjne na temat praw człowieka. W warsztatach tematycznych dot. praw człowieka w biznesie wzięło udział 246 pracowników. W ramach komunikacji wewnętrznej opublikowany został artykuł na temat dostosowania budynku centrali PZU do potrzeb osób niepełnosprawnych

Prawa i wolności człowieka Pracodawca i działalność operacyjna (kadry, BHP, RODO) Łańcuch wartości Inwestor Ubezpieczyciel
Prawo do życia X X
Prawo do tego, by nie być poddawanym torturom lub okrutnemu, nieludzkiemu i/ lub poniżającemu traktowaniu lub karaniu, wolność od mobbingu X X
Prawo dostępu do wody i urządzeń sanitarnych X X
Prawo do zdrowia X X X X
Prawo do zabezpieczenia społecznego, w tym ubezpieczenia społecznego X X
Prawo do odpowiedniego standardu życia X X
Prawo do pracy oraz prawo do korzystania ze sprawiedliwych i korzystnych warunków pracy (wynagrodzenie, godziny pracy) X X X X
Prawo do tworzenia i przystępowania do związków zawodowych oraz prawo do strajku X X
Prawo do tego, by nie być trzymanym w niewoli, poddaństwie lub zmuszanym do pracy przymusowej X X
Prawo do prywatności/prawo do bezpieczeństwa cyfrowego i prywatności X X X
Prawo do równości wobec prawa, jednakowej ochrony prawnej, oraz prawa do ochrony przed dyskryminacją (w tym niedyskryminacją w zakresie zatrudnienia, równość między kobietami i mężczyznami). X X X X
Prawa mniejszości X
Prawo do demokratycznych wyborów, do udziału w sprawach publicznych X
Prawo do wolności opinii, do wypowiedzi i prawo do informacji X
Prawo do nauki X
Prawo do swobody przemieszczania się X
Prawo autorów do moralnych i materialnych korzyści płynących z dzieł X

W 2023 roku wobec PZU i podmiotów Grupy PZU nie było:

  • prawomocnych orzeczeń sądowych skazujących za naruszenia prawa pracy lub praw człowieka,
  • sprawy przed Krajowym Punktem Kontaktowym OECD (KPK OECD), która prowadziłaby do uznania przez KPK OECD za działające niezgodnie z Wytycznymi OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych,
  • zarzutów przed Business and Human Rights Resource Centre.

Uczciwa konkurencja i zapobieganie korupcji

W PZU i podmiotach Grupy PZU funkcjonują odpowiednie wewnętrzne procesy oraz procedury dotyczące zarządzania działaniami antykorupcyjnymi. PZU i podmioty Grupy PZU dokonują przeglądu przepisów wewnętrznych z obszaru zarządzania ryzykiem korupcji pod kątem ich aktualności oraz przechowują dokumentację, która potwierdza realizację tego celu. Funkcjonowanie w spółce ww. regulacji zapewnia zgodność spółki z Wytycznymi OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych, które zawierają łącznie 12 wytycznych w obszarach korupcji i konkurencji.

PZU i PZU Życie są w pełni zgodne z Wytycznymi OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych za rok 2023 (Spółki spełniają 12 z 12 zidentyfikowanych przez PZU wytycznych w zakresie korupcji i konkurencji). W 2023 roku, PZU doprecyzował zapisy regulacji dotyczące zasad przyjmowania i wręczania prezentów w PZU oraz PZU Życie o wskazanie, że niedopuszczalne jest wykorzystywanie stron trzecich (otwarty katalog osób) do przekazywania pieniędzy urzędnikom państwowym lub pracownikom partnerów handlowych, ich krewnym lub wspólnikom. Zmiana ta ma charakter dobrej praktyki i nie stanowiła luki. PZU i PZU Życie uzyskały w lipcu 2023 roku certyfikaty zgodności z normą ISO 37001 (system zarządzania działaniami antykorupcyjnymi).

Zasady zapobiegania korupcji, w tym Program antykorupcyjny funkcjonujący w PZU i PZU Życie zostały opisane w Rozdziale Zapobieganie korupcji i przekupstwu oraz ich wykrywanie.

PZU i podmioty Grupy PZU budują świadomość prawa konkurencji w organizacji przez przygotowanie i wdrożenie efektywnego programu szkoleniowego oraz działalność informacyjną. W PZU i PZU Życie zorganizowany jest program szkoleniowy z zakresu prawa konkurencji dla nowych pracowników, coroczny dla kadry kierowniczej i osób na stanowiskach z większym ryzykiem braku zgodności z prawem konkurencji, online dla wszystkich osób powiązanych z PZU oraz doraźny, jeśli zaistnieje taka potrzeba. PZU i PZU Życie podejmują bieżące działania promujące działalność zgodną z prawem konkurencji oraz procedurami, w tym w ramach bieżącego doradztwa wyjaśniają wątpliwości z zakresu prawa konkurencji. Biuro Compliance PZU przeprowadziło w 2023 roku szkolenia z prawa konkurencji zgodnie z planem szkoleń.

W 2023 roku wobec PZU i podmiotów Grupy PZU nie było spraw sądowych z zakresu korupcji lub naruszenia przepisów o ochronie konkurencji. Brak jest prawomocnego skazania przez sąd w sprawie korupcyjnej w danym roku sprawozdawczym podmiotów zależnych lub ich kierownictwa wyższego szczebla.

Kwestie podatkowe

PZU i podmioty Grupy PZU traktują zarządzanie kwestiami podatkowymi i zgodność z przepisami podatkowymi jako ważny element działalności. Mają odpowiednie strategie i procesy zarządzania ryzykiem podatkowym, zgodnie z wymaganiami wytycznych ONZ i OECD w tym zakresie.

W 2023 roku PZU i PZU Życie realizowały obowiązki w oparciu o obowiązujące przepisy prawa zgodnie ze Strategią podatkową Podatkowej Grupy Kapitałowej na lata 2021-2023 oraz korzystając z „Polityki podatkowej Grupy PZU” i innych wewnętrznych procedur podatkowych. Sprawy podatkowe w PZU i PZU Życie prowadzone są przez wykwalifikowany zespół w merytorycznej jednostce (Biuro Polityki Podatkowej). Sprawy podatkowe traktowane były w 2023 roku z należytą starannością pod nadzorem Dyrektora Biura Polityki Podatkowej i Członka Zarządu odpowiedzialnego za Pion Finansów. Realizacja obowiązków podatkowych wykonywana jest na podstawie obowiązujących przepisów prawa podatkowego oraz przyjętych regulacji wewnętrznych. W sytuacji, gdy przepisy prawa podatkowego uległy zmianie regulacje wewnętrzne podlegają aktualizacji, a pracownicy Biura Polityki Podatkowej stosują do czasu przyjęcia regulacji wewnętrznych bezpośrednio przepisy podatkowe. PZU i PZU Życie wywiązują się z płatności podatków w terminach wskazanych w przepisach podatkowych.

W 2023 roku nie zapadł dla PZU i podmiotów Grupy PZU prawomocny wyrok wydany przez Wojewódzki Sąd Administracyjny lub Naczelny Sąd Administracyjny potwierdzający naruszenie przepisów prawa podatkowego.

Broń kontrowersyjna

PZU i podmioty Grupy PZU nie prowadzą działalności związanej z kontrowersyjną bronią (miny przeciwpiechotne, amunicja kasetowa, broń chemiczna i biologiczna).

1. Zgodnie z Raportem opublikowanym przez Platformę ds. zrównoważonego finansowania UE dot. minimalnych gwarancji w Taksonomii UE (Final Report on Minimum Safeguards, October 2022)
2. Zgodnie z zawiadomieniem Komisji Europejskiej (2023/C 211/01)