• 2-25
  • 2-26

Przeciwdziałanie zachowaniom niepożądanym

Ważnym aspektem w budowaniu włączającej kultury organizacyjnej jest przeciwdziałanie i brak akceptacji dla mobbingu, nietolerancji i innych form dyskryminacji. Przeciwdziałanie mobbingowi wspierają zakładowe akty prawne, w tym Regulamin pracy oraz Procedura przeciwdziałania zachowaniom niepożądanym w środowisku pracy – mobbingowi i dyskryminacji w PZU SA i PZU Życie SA. Procedura została wprowadzona zarządzeniem Prezesa Zarządu i obowiązuje wszystkich pracowników bez względu na zajmowane stanowisko. Określa działania na wypadek wystąpienia w organizacji mobbingu czy dyskryminacji, a także zawiera zasady dotyczące przeciwdziałaniu dyskryminacji. Pracownicy zapoznają się z nią na początku zatrudnienia.

Komisja Antymobbingowa i Komisja Antydyskryminacyjna

W celu weryfikacji nieakceptowalnych przypadków zachowania powołano Komisję Antymobbingową i Komisję Antydyskryminacyjną, która rozpatruje skargi pracownicze i bada każdy sygnał o działaniach lub zachowaniach mogących mieć znamiona mobbingu lub dyskryminacji, a także nierównego traktowania w zatrudnieniu. W skład Komisji Antymobbingowej i Komisji Antydyskryminacyjnej wchodzą osoby z wykształceniem prawniczym oraz psychologicznym.

Szkolenia

Wszystkich pracowników obowiązuje szkolenie e-learningowe: Przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji w miejscu pracy. W szkoleniu oprócz kwestii związanych z mobbingiem, pracownikom przekazywane są informacje dotyczące przeciwdziałania dyskryminacji i równego traktowania w zatrudnieniu.

  • 406-1

Liczba potwierdzonych przypadków naruszeń związanych z naruszeniem zasad antymobbingowych i antydyskryminacyjnych 2022 2023
PZU 0 0
PZU Życie 0 0

Przeciwdziałanie zachowaniom niepożądanym – spółki zależne

W spółkach Grupy obowiązują polityki i wewnętrzne procedury antymobbingowe.

W przypadku spółek o niskim zatrudnieniu nie zostały wdrożone odrębne regulacje dotyczące kwestii zapobiegania mobbingowi. Spółki stosują się do ogólnego dokumentu Dobre Praktyki Grupy PZU, w którym pośrednio zostały uregulowane kwestie postępowania w sytuacji ewentualnego mobbingu, a także do funkcjonującej Polityki praw człowieka w Grupie PZU.

W Kodeksie Etyki Alior Bank obowiązującym pracowników Grupy Alior znajdują się wskazówki dotyczące przestrzegania w pracy zasad profesjonalizmu i szacunku oraz kultury osobistej, a także zachowania otwartości na różnorodność i tolerancyjność.

W Alior Banku funkcjonuje Polityka środowiska pracy wolnego od niepożądanych zachowań, która ma zastosowanie do wszystkich pracowników Alior Bank (niezależnie od formy zatrudnienia) i jest wyrazem realizacji przez pracodawcę obowiązku zapobiegania i przeciwdziałania niepożądanym zachowaniom w relacjach służbowych, w szczególności przeciwdziałania: dyskryminacji, mobbingowi, molestowaniu oraz molestowaniu seksualnemu. Bank zapewnia działania edukacyjne mające na celu zapobieganie wystąpieniu niepożądanych zachowań w miejscu pracy. Każdy pracownik, który uzna, że stał się ofiarą mobbingu, dyskryminacji, molestowania, molestowania seksualnego lub Innego niepożądanego zachowania może zgłosić skargę na wystąpienie niepożądanych zachowań za pośrednictwem kanałów dedykowanych do zgłaszania tego rodzaju nieprawidłowości.

W Banku Pekao obowiązuje Polityka antymobbingowa. Regulacja ta ustala zasady przeciwdziałania działaniom i zachowaniom o charakterze wskazującym na mobbing, dodatkowo ma na celu wspieranie realizacji przepisów prawa pracy w zakresie obowiązku przeciwdziałania mobbingowi. Bank w żaden sposób nie toleruje jakichkolwiek działań lub zachowań o charakterze mobbingu w stosunku do pracowników (w tym przejawów molestowania seksualnego), a wobec ich sprawców są niezwłocznie wyciągane stosowne konsekwencje. Zgodnie z zapisami Polityki antymobbingowej każde zgłoszenie rozpatruje Komisja Antymobbingowa, organ kolegialny powoływany przez pracodawcę do rozpatrywania skarg o mobbing.