-
E5-4
PZU podejmuje inicjatywy mające na celu redukcję wykorzystywanych surowców, tj. w szczególności wody i papieru. Drugim aspektem w inicjatywach na rzecz środowiska jest właściwa utylizacja urządzeń, które zostały przeznaczone do likwidacji.
Papier
PZU podejmuje działania, których celem jest przejście z korespondencji papierowej na elektroniczną. Widoczne korzyści takich działań zauważalne są szczególnie w procesie wysyłki korespondencji dot. wznowień ubezpieczeń komunikacyjnych i rolnych. W 2023 roku już prawie co trzeci klient otrzymał korespondencję wznowieniową w formie elektronicznej, a wskaźnik pozyskanych zgód na kontakt tą drogą wzrósł względem 2022 roku o kolejne 4,24%.
Takie podejście przynosi realne oszczędności, które w mijającym roku wyniosły 6,9 mln zł na kosztach materiałów, usługach wydruku i wysyłki.
-
301-1
W 2023 roku kontynuowano realizację założenia, że co najmniej 50% formularzy ubezpieczeniowych w udziale wagowym zostanie wykonana na papierach certyfikowanych. W związku z tym założeniem, w 2023 roku, 71 % formularzy ubezpieczeniowych zostało wykonanych na papierach certyfikowanych. Wszystkie nowe urządzenia drukujące posiadają certyfikat Blue Angel i są wyposażone w moduł automatycznego druku dwustronnego (dupleks) – wszędzie tam, gdzie pozwala na to specyfika pracy, wydruk dwustronny jest ustawiany jako domyślna forma druku.
W PZU i PZU Życie systematycznie ogranicza się zakup i zużycie materiałów biurowych, w tym papieru oraz stale zmniejsza liczbę eksploatowanych drukarek. W 2023 roku kupowano papier z papierni zlokalizowanej na terenie Polski minimalizując tym samym ślad węglowy związany z jego transportem. Dodatkowo papier Discovery jest produkowany z drzew eukaliptusa gałkowego, który dzięki innej strukturze włókien pozwala na osiągnięcie ok. 37% redukcji drewna zużywanego do produkcji papieru w stosunku do powszechnie używanych drzew takich jak sosna nadmorska czy brzoza papierowa.
-
301-1
Redukcja liczby urządzeń drukujących w PZU i PZU Życie
PZU i PZU Życie w sposób zrównoważony i odpowiedzialny podchodzą do utylizacji i ponownego wykorzystania składników majątku, w myśl zasady „5 R”. Zasada ta zachęca do racjonalnego korzystania z zasobów, odnawiania i naprawiania starszych rzeczy, żeby wydłużyć ich czas działania:
- Reduce (redukuj, ograniczaj);
- Reuse (użyj ponownie, wykorzystaj);
- Recycle (segreguj i przekaż do recyklingu);
- Recover (odzyskuj, szczególnie energię zawartą w odpadach);
- Renew (odnawiaj).
Rok | Liczba urządzeń drukujących pozostających w eksploatacji na koniec danego roku kalendarzowego | Redukcja |
---|---|---|
2018 | 4 750 | 5,0% |
2019 | 4 600 | 3,2% |
2020 | 4 540 | 1,3% |
2021 | 4 420 | 2,6% |
2022 | 4 290 | 2,9% |
2023 | 4 180 | 2,6% |
Rok | Ilość w szt. |
---|---|
2018 | 2 602 |
2019 | do 2 030 |
2020 | ponad 3 000 |
2021 | 1 703 |
2022 | 1 046 |
2023 | 1 224 |
Dobre praktyki spółek zależnych
Spółki Grupy PZU współpracują z firmami o najwyższych standardach zagospodarowania odpadów potwierdzonych stosownymi certyfikatami ekologicznymi. PZU i PZU Życie za cel postawiły sobie zwiększenie udziału zagospodarowania wtórnego w ogólnej liczbie likwidowanych składników majątku. W 2024 roku planowany jest dalszy udział zagospodarowania wtórnego w ogólnej liczbie likwidowanych składników majątku. Wskaźnik ten jest osiągany dzięki promowaniu sprzedaży składników majątku pracownikom i klientom zewnętrznym lub przekazywania w formie darowizny. Dodatkowo cyklicznie prowadzone są zbiórki używanych telefonów komórkowych i odsprzedaż wyspecjalizowanej firmie (recykling).
-
E3-4
Woda
Inicjatywy redukcyjne
Ocieplenie klimatu i co raz częstsze pojawianie się susz w Polsce pokazuje, jak wyjątkowo cennym zasobem naturalnym jest woda. Polska zalicza się do krajów o ubogich zasobach wodnych, dlatego Grupa PZU dostrzega swoją rolę w ochronie wody przed zanieczyszczeniami oraz niepotrzebnymi stratami. Ponadto, ma świadomość, że ryzyko kryzysu wodnego i utraty bioróżnorodności jest ściśle związane ze zmianami klimatu ponieważ rosnące temperatury zakłócają wzorce opadów i cykle wodne. Działania związane z oszczędnością wody w dużej mierze wiążą się z dystrybucją wody pitnej. PZU od 2018 wdraża zmianę dystrybucji wody w galonach na system bardziej przyjazny środowisku. Instalacja dystrybutorów z wodą z sieci wodociągowej, stosowanie filtrów bieżącej wody lub spożycie wody w miejscach, gdzie jest zdatna do picia bezpośrednio z kranu przekłada się nie tylko na optymalizację wykorzystania wody, ale również na zmniejszenie liczby plastikowych opakowań w obiegu, ograniczenie emisji CO2 do atmosfery ze względu na ograniczenie ich transportu oraz zmniejszenie ilości energii i surowców potrzebnych do wyprodukowania butli plastikowych.
Armatura Kraków od trzeciego kwartału 2022 roku wykorzystuje efektywny system schładzania obiegu wody w procesie przygotowania do malowania grzejnika, przy pomocy systemu (agregatu) wody lodowej. Nowe rozwiązanie pozwoli na średnią oszczędność 4.000 m³ wody w ciągu roku. Oszczędności zużycia wody są zależne od warunków pogodowych w danym roku i temperatur powietrza.
Oferta marki KFA Armatura obejmuje również serie baterii o obniżonym zużyciu wody (do poziomu 5-6 l/min). W roku 2023 sprzedane zostało prawie 20 tysięcy sztuk. Tradycyjne baterie kuchenne i umywalkowe zużywają 12 l/min. Sprzedane zostały baterie oszczędnościowe, m.in. z kolekcji Moza, Logon, Mokait, Abasha.
W portfolio firmy znajduje się też Bateria Mungo z funkcją filtrowania wody. Bateria Mungo wspiera ekologiczne postawy użytkowników i wpływa na ograniczenie zużycia plastikowych butelek po wodzie. Wkład filtrujący do baterii jest montowany bezpośrednio pod zlewem, a jeden filtr wystarcza na 6 tys. litrów wody lub okres 6 miesięcy. W roku 2023 sprzedanych zostało 281 sztuk, co przełoży się na szacowane ograniczenie zużycia plastiku na poziomie 112 tysięcy kg w roku 2024.
Marka KFA Armatura prowadzi również szeroko zakrojony projekt edukacyjny na temat oszczędzania wody. W roku 2023 działania komunikacyjne na temat ekologii objęły 500 tys. użytkowników.
-
303-5
PZU | PZU Życie | |||
---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | 2022 | 2023 | |
Woda [m3] | 38 815 | 43 289 | 16 012 | 19 276 |
Grupa PZU | 2022 | 2023 |
---|---|---|
Woda [m3] | 285 117 | 292 878 |
Rok (koniec) | Liczba dystrybutorów na butle | Liczba butli | Liczba butli |
---|---|---|---|
2018 | 1 145 | 4 665 | – |
2019 | 916 | 3 732 | (20,0)% |
2020 | 733 | 2 986 | (20,0)% |
20212 | 738 | 3 533 | +0,7% |
20223 | 117 | 1 353 | (84,15)% |
2023 | 105 | 1 192 | (10,25)% |
-
E5-5
Składniki majątku przeznaczone do likwidacji
W roku 2022 odsprzedano (pracownikom oraz klientom zewnętrznym) 15,2 tys. składników majątku (w tej liczbie telefony) przeznaczonych do likwidacji co stanowi ponad 53% likwidowanych składników majątku.
Jako darowiznę przekazano szkołom, fundacjom, straży pożarnej i innym potrzebującym ponad 1 tys. składników majątku między innymi telefony, AGD – ekspresy, lodówki, zmywarki, mikrofalówki, telewizory LCD, wyświetlacze/monitory wielkoformatowe LCD, niszczarki, projektory, drobny sprzęt biurowy. W roku 2023 kontynuowano te działania zwiększając udział wtórnego zagospodarowywania wyeksploatowanych składników majątku. W 2023 roku zagospodarowano wtórnie w PZU i PZU Życie 79% mebli (z tego sprzedano 78% i przekazano w darowiźnie 22%). Ponadto sprzedano 50% likwidowanego sprzętu AGD.
PZU prowadzi szereg działań wspierających wtórne zagospodarowanie sprzętu komputerowego. Kształtowanie odpowiedzialnych postaw pracowników w zakresie dbałości o powierzony majątek powoduje, że część wycofywanych z bieżącej eksploatacji urządzeń może być ponownie użyta w innych obszarach, odsprzedana lub podarowana instytucjom pożytku publicznego. W roku 2023 stanowiło to średnio 25% wycofanego sprzętu. Zwiększa to efektywność użycia sprzętu oraz minimalizuje koszt środowiskowy produkcji tych urządzeń. Urządzenia wyeksploatowane podlegają wycofaniu w oparciu o dedykowane umowy z firmami realizującymi zagospodarowanie wtórne urządzeń i ich komponentów oraz ich recykling. W 2024 roku PZU planuje kontynuować prace w powyższym zakresie.
2022 | 2023 | |||
---|---|---|---|---|
Wolumen w szt. | Udział % | Wolumen w szt. | Udział % | |
Utylizacja | 12 480 | 43,4% | 4 677 | 27,2% |
Sprzedaż | 15 249 | 53,1% | 10 426 | 60,8% |
Darowizna | 1 009 | 3,5% | 2 057 | 12,0% |
Likwidacja razem | 28 738 | 100,0% | 17 160 | 100,0% |
Informacja o wolumenie komputerów wycofanych – liczba wszystkich komputerów wycofanych w okresie od 1 stycznia 2022 roku do 31 grudnia 2022 roku wynosi 3 113 szt. w tym: | Informacja o wolumenie komputerów wycofanych – liczba wszystkich komputerów wycofanych w okresie od 1 stycznia 2023 roku do 31 grudnia 2023 roku stanowi 4 358 szt. w tym | |||
---|---|---|---|---|
Utylizacja | 2 872 szt. | średnia wieku 7,5 roku | 3 257 szt | średnia wieku 6,7 roku |
Darowizna | 138 szt. | średnia wieku 6,5 roku | 309 szt | średnia wieku 6,3 roku |
Odprzedaż | 103 szt. | średnia wieku 5 lat | 792 szt | Średnia wieku 6 lat |
2022 | 2023 | |
---|---|---|
Udział komputerów przekazanych w drodze darowizny – wskaźnik informujący o procencie komputerów przekazanych w darowiźnie | 4,4% | 7,1% |
Udział komputerów odsprzedanych – wskaźnik informujący o procencie komputerów odsprzedanych w procesach wewnętrznych i zewnętrznych | 3,3% | 18,2% |
W Alior Bank wszystkie dokumenty, odpady wielkogabarytowe, nieużywany sprzęt komputerowy i inne elektrośmieci są utylizowane przez wyspecjalizowane w tym celu przedsiębiorstwa. Odpady odbierane są zgodnie z harmonogramem (dokumenty niearchiwalne) lub na zlecenie (sprzęt AGD, meble, nośniki danych IT):
- papier jest mielony i wykorzystywany w przemyśle papierniczym,
- nośniki informatyczne, meble, czy też urządzenia AGD/ RTV zostają poddane recyklingowi i przygotowane do ponownego użycia jako surowiec wtórny lub jako wkład do paliw alternatywnych.
Dodatkowo od kilku lat sprawne, ale nieużywane sprzęty komputerowe oraz telefony komórkowe są cyklicznie przekazywane do odsprzedaży pracownikom. Dzięki temu zmniejsza się ilość generowanych przez Alior Bank elektroodpadów.
W bieżącej działalności Grupy Pekao oraz Banku wdrażane są działania mające na celu znaczące zmniejszenie zużycia papieru. Od 2021 roku Bank Pekao zintensyfikował działania służące redukcji korespondencji papierowej. Do najważniejszych elementów tych działań należą łączenie korespondencji wysyłanej pod ten sam adres oraz promowanie elektronicznej formy otrzymywania informacji takich jak wyciągi bankowe czy regulaminy. W efekcie udało się ograniczyć liczbę klientów korzystających z korespondencji tradycyjnej o 450 tys. osób, w tym w 2023 o 160 tys. a liczba wysyłanych listów w 2023 zmniejszyła się o 2 mln rocznie. W przypadku korespondencji masowej spadek zużycia papieru rok do roku wyniósł 23,1%, a kopert o 26,7%. Dodatkowo też w codziennej pracy, w tym w wydrukach do klientów używany jest wyłącznie papier z certyfikatami m.in. FSC, EU Ecolabel, PEFC.