Przez wiele lat głównym tematem zaangażowania społecznego PZU była poprawa bezpieczeństwa w lokalnych społecznościach.

PZU prowadzi działania prewencyjne mające na celu zapobieganie wypadkom lub minimalizowanie ich skutków – wskazuje prawidłowe zachowania, wpiera kampanie profilaktyczne i służby ratownicze. Analizuje przyczyny wypadków i wybiera najbardziej pilne problemy, tak by podejmowane działania były jak najbardziej efektywne. Drugim kluczowym obszarem zaangażowania społecznego, jest promocja zdrowia i aktywnego stylu życia. Od czasu pandemii Grupa PZU zwraca szczególną uwagę nie tylko na profilaktykę i zdrowie fizyczne, ale także odpowiada na wyzwania związane z zachowaniem równowagi psychicznej i przeciwdziałania problemom zdrowia psychicznego.

  • S3-1

Grupa PZU szanuje prawa człowieka w działalności biznesowej, w bezpośrednich relacjach z pozostałymi interesariuszami, a w szczególności ze społecznościami lokalnymi, instytucjami kultury, uczelniami. Poza Polityką praw człowieka Grupy PZU, w PZU obowiązują także inne regulacje, które mają znaczenie dla praw człowieka. Są to m.in.:

  • Polityka zrównoważonego rozwoju w Grupie PZU;
  • Dobre Praktyki Grupy PZU;
  • Polityka zrównoważonego inwestowania PZU i PZU Życie.

Kwestie społecznej odpowiedzialności biznesu są uregulowane w Strategii ESG „Rozwój w równowadze” na lata 2021-2024, która wskazuje na strategiczne obszary zaangażowania społecznego Grupy PZU oraz Polityce zrównoważonego rozwoju Grupy PZU. W PZU i PZU Życie funkcjonuje Regulamin Działalności Sponsoringowej.

Biuro Promocji Marki i Sponsoringu realizuje zadania PZU dotyczące finansowania zadań w zakresie kultury, tożsamości narodowej, eksperckości, sportu, a także wspierające lokalne społeczności i przedsiębiorczość.

W PZU i PZU Życie obowiązuje Kodeks etyki reklamy, który m.in. reguluje ogólne zasady prowadzenia działań sponsoringowych. W pozostałych spółkach PZU obowiązują Dobre praktyki Grupy PZU, czyli zbiór wartości i zasad, którymi wszyscy pracownicy powinni kierować się, w relacjach z klientem, kontrahentami i wewnątrz spółki. PZU Zdrowie prowadzi działania społeczne z uwzględnieniem Kodeksu Etyki Reklamy i Dobrych praktyk Grupy PZU, w spółce funkcjonuje również Procedura sponsoringu. Na zasadach Kodeksu Etyki Reklamy działania społeczne prowadzi również Alior Bank. W LINK4 obowiązuje Polityka współpracy ze społecznościami lokalnymi i działań charytatywnych. TUW PZUW wdrożył Regulamin działalności sponsoringowej oraz Komitetu Sponsoringu, Prewencji i CSR. W ubezpieczeniowych spółkach bałtyckich Grupy PZU obowiązuje Polityka charytatywna i sponsoringowa, której celem jest określenie ram interakcji ze społecznością w zakresie sponsoringu, darowizn i innych form wsparcia społecznego, a także zdefiniowanie obszarów świadczenia, w których spółki udzielają wsparcia. Polityka określa również departamenty kierujące, metody zarządzania oraz kompetencje w zakresie sponsoringu i zarządzania wsparciem społecznym w każdej ze spółek. Kierunki działań sponsoringowych to: społeczności lokalne i przedsiębiorczość, kultura, wiedza, sport.

W Banku Pekao obowiązują Zasady przyznawania darowizn i sponsoringu przez Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna. Regulacja uwzględniła m.in. powołanie Komisji do spraw sponsoringu i darowizn wspierającej Zarząd banku w procesie podejmowania decyzji dotyczących zaangażowania w projekty sponsoringowe lub w zakresie przyznawania darowizn. Działalność charytatywna realizowana jest w głównej mierze za pośrednictwem Fundacji Banku Pekao, która powstała w 1997 roku.

Wydatki Grupy Kapitałowej PZU według obszarów zawartych w rekomendacji 1.5 DPSN GPW 2021

Zestawienie wydatków poniesionych w 2023 roku przez PZU i Grupę PZU, których dotyczy zasada 1.5 „Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW 2021” wydanych przez Giełdę Papierów Wartościowych w 2021 roku prezentuje poniższa tabela.

Wydatki Grupy Kapitałowej PZU według obszarów zawartych w rekomendacji 1.5 DPSN GPW 2021

Wydatki poniesione na wspieranie (mln zł): 2022 2023
PZU Grupa PZU* PZU Grupa PZU*
  • kultury
1,8 5,1 2,3 8,8
  • sportu i aktywności ruchowej
11,9 36,2 16,1 40,5
  • organizacji społecznych i fundacji
18,4 39,4 18,9 54,8
  • instytucji charytatywnych
0,0 0,0 0,0 0,0
  • mediów
1,4 4,6 1,6 5,2
  • związków zawodowych
0,0 0,7 0,0 0,5
*) Grupa Kapitałowa, w tym Grupa Banku Pekao i Grupa Alior Bank

Fundusz prewencyjny

W 2023 roku PZU, PZU Życie w ramach funkcjonujących w tych spółkach funduszy prewencyjnych poniosły wydatki m.in. na działalność przeciwwypadkową, ochronę zdrowia i bezpieczeństwo w zakładach pracy.

Wydatki poniesione z funduszu prewencyjnego

Wydatki poniesione z funduszu prewencyjnego na (mln zł): 2022 2023
PZU PZU Życie PZU PZU Życie
  • działalność przeciwwypadkową
17,3 0,0 38,5 0,0
  • ochronę zdrowia
0,0 18,0 0,0 17,5
  • bezpieczeństwo w zakładach pracy
0,0 8,0 0,0 7,5
  • pozostałe kierunki (w tym działalność przeciwpożarowa, przeciwkradzieżowa, bezpieczeństwo publiczne)
9,1 1,8 3,2 3,7