• 3-3

Grupa PZU umożliwia swoim pracownikom udział w różnorodnych działaniach rozwojowych. Planowane w cyklu rocznym działania są ściśle powiązane z celami strategicznymi i wyzwaniami biznesowymi, a także dopasowane do indywidualnych potrzeb pracowników i zespołów.

Grupa PZU podchodzi do rozwoju kompleksowo, co oznacza organizowanie działań dla wszystkich pracowników (ogólnofirmowych), działań przeznaczonych dla różnych grup (np. menedżerów), jak również skierowanych do pracowników indywidualnie.

Priorytetem w PZU jest dbałość o efektywne zarządzanie wiedzą w organizacji – jej utrzymanie, dzielenie się nią i wykorzystywanie między obszarami. Dlatego coraz częściej menedżerowie i specjaliści są angażowani w wewnętrzne działania rozwojowe jako autorzy programów szkoleniowych i materiałów edukacyjnych oraz jako prelegenci czy trenerzy wewnętrzni.

Formy wsparcia rozwoju dostępne w PZU:

  • program Klik na rozwój (wspieranie ciągłego uczenia się z wykorzystaniem nowoczesnych technologii oraz nowych Narzędzi Pracy Grupowej)
  • konferencja #TyTworzyszPrzyszłość – inspiracje na temat trendów w nauce i technologiach, promocja nowych metod pracy i skutecznych nawyków zawodowych i osobistych
  • digitalowe szkolenia i kursy kompetencji technologicznych i efektywności osobistej (katalog ponad 800 szkoleń np. kurs Excel, tworzenie efektywnych prezentacji danych, data storytelling, webinary, podcasty, krótkie filmy przybliżające funkcjonalności narzędzi MS Office)
  • program wellbeingowy #DobryStan (webinary i filmy instruktażowe)
  • nauka języka angielskiego na platformie edukacyjnej
  • kursy menedżerskie i z efektywności osobistej na platformie IBA ICAN
  • szkolenie wstępne dla nowych pracowników (onboarding)
  • szkolenia menedżerskie (np. szkolenie dla nowomianowanych kierowników „Nowy Menedżer”)
  • programy coachingowe dla wyższej i średniej kadry kierowniczej
  • debaty liderskie dotyczące kluczowych i aktualnych tematów (dzielenie się najlepszymi praktykami)
  • pula digitalowych szkoleń w formie kursów lub kohort
  • diagnostyka rozwojowa, np. testy preferencji i stylów funkcjonowania, informacja zwrotna 360 stopni, sesje Development Center
  • szkolenia zawodowe (przedłużanie uprawnień)
  • działania rozwojowe niezbędne do wykonywania zadań oraz wspierające efektywność na stanowisku pracy
    • działania indywidualne realizowane w oparciu o plany rozwojowe
    • działania dla zespołów – na podstawie zidentyfikowanych potrzeb
    • programy rozwojowe, np. Akademia Zakupowa dla pracowników Biura Zakupów
  • diagnostyka rozwojowa – testy preferencji i stylów funkcjonowania,
  • refundacja studiów podyplomowych
  • inne
    • warsztaty wymiany wiedzy (szkolenia organizowane przez wewnętrznych specjalistów)
    • warsztaty dla zespołów w oparciu o wyniki badań nt. współpracy między jednostkami i badania zaangażowaniawarsztaty rozwijające współpracę, kreatywne poszukiwanie rozwiązań

Procedury i zasady, które regulują kwestie związane z planowaniem i organizacją szkoleń oraz działania rozwojowe dla pracowników to w szczególności Procedura szkoleń dla pracowników PZU i PZU Życie.

Zasady organizacji i finansowania działań szkoleniowo-rozwojowych, Procedura dofinansowania studiów podyplomowych i specjalistycznych form rozwoju zawodowego pracowników PZU i PZU Życie oraz Regulaminy pracy.

  • 404-1
  • S1-13

Godziny i dni szkoleniowe

Średnia liczba dni szkoleniowych przypadająca na pracownika zatrudnionego na podstawie umowy o pracę w 2023 roku w Grupie Kapitałowej PZU wyniosła 3,3 (o 0,1 mniej niż w 2022 roku)

w spółkach PZU i PZU Życie spadła w stosunku do poprzedniego roku i wyniosła 3,5 (3,7 w 2022 roku).

PZU i PZU Życie
Średnia liczba godzin szkoleniowych przypadających na pracownika w podziale na płeć* 2022 2023
Kobiety Mężczyźni Kobiety Mężczyźni
Łączna liczba godzin szkoleniowych 183 420 110 617 165 072 109 254
Średnia liczba godzin szkoleniowych 30,0 28,8 27,3 29,3
Średnia liczba dni szkoleniowych 3,8 3,6 3,4 3,7
* Dane przedstawione w pełnych etatach
  • 404-2

Szkolenia w Grupie PZU – kadra menedżerska

Dla osób obejmujących po raz pierwszy stanowiska kierownicze w Grupie PZU funkcjonuje program rozwojowy Nowy menedżer. Celem programu jest przekazanie uczestnikom oczekiwań stawianych kadrze menedżerskiej w PZU wobec stylu zarządzania i kompetencji. W czasie warsztatów kierownicy szkoleni są z kluczowych kompetencji menedżerskich, ds. udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej, prowadzenia rozmów z podwładnymi, zarządzania zadaniami i planowania pracy zespołu, a także zarządzania zespołem pod kątem różnorodności pracowników. Program wspiera realizację strategii PZU w zakresie różnorodności. Program ten to nie tylko szkolenie, ale trwający kilka miesięcy proces rozwojowy. Dodatkowo menedżerowie mają możliwość uczestnictwa w warsztacie z użyciem okularów wirtualnej rzeczywistości. Jest to efektywny sposób wspierający wdrażanie nowych kompetencji przez ich wielokrotne ćwiczenie w zaaranżowanych warunkach.

Dobre praktyki PZU i PZU Życie

Akademia Neuro-przywództwa

W 2023 roku PZU zaprosił wszystkich dyrektorów do nowego programu, którego celem jest rozwój kompetencji liderskich w oparciu o najnowsze zdobycze neuronauki.

Uczestnicy Akademii Neuro-przywództwa zdobywają wiedzę o najnowszych odkryciach naukowych związanych z przywództwem, poznają funkcjonowanie mózgu w relacjach biznesowych jak również biologię zaangażowania oraz związaną z rozumieniem i przyswajaniem informacji. Wiedza i praktyczne wskazówki pozwalają budować zaufanie i bezpieczeństwo psychologiczne w organizacji, jak również ograniczać stres w codziennych sytuacjach i przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu.

Dobre praktyki PZU i PZU Życie

HR-owo przy kawie

PZU kontynuuje od 2020 roku sesje wymiany wiedzy i dobrych praktyk między menedżerami. Organizuje webinary i debaty liderów na tematy związane z najważniejszymi wyzwaniami zarządzania (ds. zarządzanie zespołami w modelu hybrydowym, wspieranie innowacji). Wyższa kadra menedżerska spotyka się również na cotygodniowych spotkaniach online „HR-owo przy kawie” które wspierają bieżącą wymianę informacji na tematy związane z zarządzaniem ludźmi, jak również dzielenie się spostrzeżeniami i pomysłami, które służą rozwijaniu wysokich standardów zarządzania i współpracy międzyobszarowej.

Rodzaje działań edukacyjnych prowadzonych w formie cyfrowej

W PZU wykorzystywane są gotowe kursy online, jak również wewnętrznie przygotowywane w odpowiedzi na szczególne potrzeby ds. promujące narzędzia, które wspierają codzienną pracę. Kursy najczęściej mają formułę krótkich filmów i zadań do wykonania. Tematyka kursów przygotowywanych wewnętrznie odpowiada na potrzeby zgłaszane przez pracowników.

W ramach promowania różnorodnych form rozwoju w PZU nagrywane są autorskie podcasty. Do rozmów zapraszani są eksperci, którzy przybliżają pracownikom świat technologii, która wspiera rozwój online.

Od kilku lat PZU wykorzystuje w edukacji pracowników technologię wirtualnej rzeczywistości. Dzięki niej podnoszone są umiejętności pracowników z zakresu pierwszej pomocy, ewakuacji budynku czy obsługi szkód. Są to umiejętności, których przećwiczenie w rzeczywistym środowisku mogłoby być niebezpieczne dla pracowników lub bardzo trudne do zorganizowania z uwagi na czas, koszt lub lokalizację pracowników. PZU z wirtualnej rzeczywistości korzysta również w programie dla nowych menedżerów (aplikacje nowyMenedżer VR, Zarządzanie emocjami) czy w szkoleniach z obszaru cyberbezpieczeństwa (aplikacje Cyberbezpieczeństwo, Company UnHacked).

Organizowane są webinary i warsztaty wspierające wykorzystanie nowych technologii w rozwoju i codziennej pracy, w szczególności narzędzi z pakietu Microsoft 356.

PZU w 2023roku otworzył pierwszy kurs kohortowy dla pracowników z tematu “Scrum od podstaw”. To styl uczenia się, w którym grupa uczniów, którą coś łączy (wspólny cel) i która dokonuje postępów w nauce w tym samym czasie. Ta metoda nauki, dużo bardziej angażuje pracownika niż tradycyjne metody.

Aby wzmocnić kompetencje językowe pracowników i pokazać jak skutecznie można uczyć się online, PZU umożliwia i promuje naukę angielskiego na platformie edukacyjnej. Pracownicy są wspierani w korzystaniu z funkcjonalności platformy, monitorowany jest ich postęp w nauce, zbierane są też opinie uczestników, aby rozwijać dostarczane rozwiązania. Z nauki angielskiego do końca 2023 roku skorzystało 1 155 osób, w tym 1 052 pracowników PZU i PZU Życia oraz 103 pozostałych spółek.

Dobre praktyki PZU i PZU Życie

Konferencja #TyTworzyszPrzyszłość

W październiku 2023 roku zorganizowano V edycję wewnętrznej konferencji #TyTworzyszPrzyszłość. Wydarzenie odbyło się w formule hybrydowej.

Motyw przewodni konferencji: Umysł jutra, inspirował uczestników do zastanowienia się jak działać w zmieniającym się świecie i z czego czerpać, aby rozwijać kompetencje jutra. Prelegenci podpowiadali, jak być o krok do przodu, tak aby technologia i zmiany nie zaskakiwały, a były motorem do działania w nowej rzeczywistości. Eksperci przybliżali trendy, które mają i będą miały największy wpływ na przyszłą pracę i życie codzienne. Poruszono zagadnienia takie jak dbanie o swój dobry stan, w tym w szczególności o relacje.

W konferencji online wzięło udział ok. 1000 pracowników, a stacjonarnie ok. 150 osób.

  • 3-3

Edukacja pracowników z zakresu zrównoważonego rozwoju

Kształtowanie odpowiedzialnych postaw pracowników przyczynia się również do zmniejszania negatywnego wpływu środowiskowego. Dlatego edukacja pracowników w zakresie zrównoważonego rozwoju jest jednym ze zobowiązań strategii ESG „Rozwój w równowadze”. Do 2024 roku działaniami edukacyjnymi zostanie objętych 60% pracowników PZU. Odpowiedni poziom wiedzy i świadomość pracowników pozwalają na wdrażanie rozwiązań zgodnych z ideą ESG w każdym aspekcie prowadzenia biznesu.

W 2023 PZU zintensyfikował działania edukacyjne. Podczas szkoleń on-boardingowych pracownicy PZU otrzymują podstawową wiedzę na temat ESG. W 2023 roku zostało uruchomione szkolenie e-learningowe dostępne dla wszystkich pracowników PZU. W trakcie tego szkolenia pracownicy dowiadują się nie tylko o działaniach ESG prowadzonych w PZU. Mogą też sprawdzić na ile ich codzienne nawyki są zrównoważone oraz podzielić się swoimi pomysłami na życie w zrównoważonym stylu. Do dyspozycji pracowników jest również wewnętrzny portal edukacyjny o ESG, a w nim m. in. nagrania z webinariów o różnej tematyce, od zmian w regulacjach ESG po wyzwania związane z zanieczyszczeniem plastikiem. Na portalu pracownicy znajdą również praktyczne porady jak zorganizować zrównoważone wydarzenie firmowe czy jak ograniczyć wpływ środowiskowy nowych technologii.

Wskaźnik strategii ESG: 60% pracowników przeszkolonych z zakresu zrównoważonego rozwoju

Poziom realizacji 2023: 30% pracowników przeszkolonych z zakresu zrównoważonego rozwoju

W ramach obchodów Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Rozwoju pracownicy PZU mogli wziąć udział w dwóch webinarach: „Biznes i prawa człowieka – wyzwania, działania, możliwości”, oraz „Ścigając się z czasem – jak kryzys klimatyczny i zielona transformacja mogą zmienić biznes?”. W ramach współpracy z Centrum UNEP/GRIDWarszawa Ekspert programu Climat Leadrship przeprowadził warsztat dla liderów ESG w spółkach zależnych, podczas którego omówił kwestię integracji ryzyk w działalności instytucji finansowych, w kontekście najważniejszych regulacji ESG. Edukacja w zakresie zrównoważonego rozwoju była także częścią wydarzeń organiazowanych przez Biuro HR w regionach oraz corocznej konferencji Pionu IT.

Również spółki zależne prowadzą działania edukacyjne. BALTA w ramach realizacji strategii ESG zbudowała zespół Ambasadorów Zrównoważonego Rozwoju. Społeczność Ambasadorów łączy ludzi o podobnych poglądach, gdzie przynajmniej raz na kwartał pracownicy z różnych działów zainteresowani tematyką ESG spotykają się, aby nie tylko tworzyć nowe zrównoważone rozwiązania, ale także pozyskują nowe spojrzenie na obszar ESG oraz zdobywają wiedzę i inspiracje, aby móc przekazywać je swoim zespołom. W ramach programu ambasadorskiego powstało 37 inicjatyw, z których 7 zostało zrealizowanych a 8 jest w trakcie realizacji.

Rodzaje działań edukacyjnych w spółkach zależnych

W LINK4 działa kafeteria, która powstała w odpowiedzi na potrzeby rozwojowe pracowników oraz jako wsparcie realizacji celów strategicznych. Jest to seria warsztatów, których tematyka odpowiada na potrzeby zgłoszone przez pracowników i/lub menedżerów oraz adresuje aktualne wyzwania organizacji. Oferta warsztatów ogłaszana jest dwa razy na kwartał i skierowana jest do wszystkich menedżerów oraz do samodzielnych pracowników. Celem warsztatów jest rozwijanie kompetencji behawioralnych, nastawionych na podniesienie efektywności pracy menedżerów i specjalistów. Podczas warsztatów poruszane są tematy takie jak informacja zwrotna, rozmowy 1:1, wdrażanie zmian, asertywność, sztuka prezentacji, Excel, efektywne spotkania, zarządzanie przez cele, angażowanie pracowników, samodyscyplina, efektywna nauka, radzenie sobie ze stresem, prosty język, czy prawo pracy.

TUW PZUW wdrożony został proces onboardingu dla nowozatrudnionych pracowników.

Pracownicy mogą korzystać z oferty szkoleń indywidulanych i grupowych. Realizowany jest program szkoleniowy „Akademia Menedżera” – dedykowany Wyższej Kadrze Kierowniczej oraz Menedżerom średniego szczebla. Ponadto pracownicy mają możliwość korzystania z platformy do nauki języka angielskiego, a także dofinansowań studiów oraz specjalistycznych form rozwoju zawodowego dla pracowników.

Alior Bank dba o realny rozwój kompetencji pracowników i kadry menadżerskiej. Polityka w zakresie szkoleń i rozwoju zapewnia pracownikom Alior Banku możliwość eksperckich specjalizacji w wybranej dziedzinie, rozwijając kompetencje własne, wynikające z realizowanych obowiązków oraz aspiracji, a także związane z zarządzaniem zespołem. System zarządzania oraz wdrożony model rozwoju pozwalają na skuteczne ukierunkowanie specjalistów oraz rozwój ich kariery. Pracownikom udostępniane są programy szkoleniowe. Oferta obejmuje szkolenia produktowe, sprzedażowe i związane z jakością obsługi, szkolenia z umiejętności interpersonalnych oraz umiejętności menedżerskich.

Grupa Pekao oraz Bank Pekao stwarzają możliwości kształcenia oraz zapewniają dostęp do różnorodnych form szkolenia dla swoich pracowników. Programy edukacyjne banku obejmują szkolenia lokalne i webinary ogólnorozwojowe, szkolenia i programy międzynarodowe, mentoring, coaching wewnętrzny i zewnętrzny, szkolenia certyfikacyjne (m.in. CFA/ACCA/CIA). Podstawową regulacją wewnętrzną określającą ten obszar jest przyjęta przez Zarząd Banku Polityka szkoleń oraz podnoszenia kwalifikacji zawodowych Pracowników Banku Pekao. W jej ramach zdefiniowano procedury odnoszące się do przebiegu procesów związanych z uczestnictwem pracowników w poszczególnych formach podnoszenia kwalifikacji zawodowych.