• S1-4
  • S1-5

PZU chce tworzyć inspirujące i angażujące miejsce pracy. PZU uważnie słucha głosów pracowników – ich potrzeb, ambicji oraz trudności. Głos pracowników i ich potrzeby wyznaczają kierunki zarządzania organizacją. Kultura zarzadzania pracownikami w PZU pozostaje wierna zasadom: myśl kreatywnie, korzystaj z nowych technologii, bądź otwarty na ciągłe uczenie się, inspiruj innych, eksperymentuj i nie bój się mówić o swoich pomysłach. Realizując cele biznesowe PZU dba o dobrostan pracowników, ich pozytywne doświadczenia oraz zapewnia warunki do rozwoju. W PZU wspierany jest wolontariat, promowane są akcje rozwojowe i zdrowotne. Pracownicy zachęcani są do korzystania z zalet zróżnicowanego i włączającego środowiska pracy, a także do zachowania równowagi między życiem zawodowym, a prywatnym.

PZU stosuje holistyczne podejście do definiowania podejmowanych na rzecz pracowników inicjatyw i projektów. Uwzględnia zarówno trendy zewnętrzne, obserwowane zmiany społeczne oraz gospodarcze, wzywania biznesowe jak i analizę potrzeb wewnętrznych. Tak szeroki obraz, pozwala na tworzenie i dostarczanie inicjatyw, które są skuteczne i jednocześnie atrakcyjne dla pracowników. Projektując ogólnofirmowe działania rozwojowe na rok 2023, wzięto pod uwagę wyniki badania zaangażowania oraz Puls PZU, aktualne trendy i rekomendacje zewnętrznych ekspertów, jak również potrzeby rozwojowe najczęściej identyfikowane w poszczególnych obszarach biznesowych.

W 2023 roku zostało wdrożone podejście zarządzania doświadczeniami pracowników (Employee Experience Management- „EXM”), które stanowi rozwój podejścia do budowania angażującego środowiska pracy. Analiza badań pomaga ocenić ogólną satysfakcję z miejsca pracy, a także zidentyfikować kluczowe czynniki wpływające na zaangażowanie. Wyniki badań satysfakcji pracowników są ważnym źródłem informacji zarządczych i podstawą wielu podejmowanych decyzji organizacyjnych. W ten sposób PZU wzmacnia wśród swoich pracowników poczucie wpływu na kształtowanie warunków pracy, poprzez uwzględnienie aktualnych potrzeb i oczekiwań.

Podstawowym dokumentem regulującym sprawy zarządzania kwestiami pracowniczymi jest przyjęta w 2018 roku Polityka zarządzania kapitałem ludzkim w Grupie PZU.

Jej celem jest w szczególności wsparcie realizacji strategii Grupy PZU przez zabezpieczenie potrzeb biznesowych w zakresie zarządzania kapitałem ludzkim oraz zapewnienie zintegrowanych zasad zarządzania kapitałem ludzkim. Realizowane w tym zakresie działania pozwalają na ograniczenie ryzyka związanego z trudnością pozyskania wykwalifikowanej kadry pracowników o unikalnych kompetencjach. W komunikacji do kandydatów podkreślane są różnorodne atuty PZU: stabilny pracodawca, szerokie możliwości rozwoju zawodowego, systemy premiowe, dbałość o zachowanie równowagi między życiem prywatnym a zawodowym, wprowadzenie pracy hybrydowej, troska o dobrostan pracowników (wdrożenie strategii wellbeingowej #DobryStan). Narzędzia komunikacji z rynkiem pracy to m.in. obecność PZU jako pracodawcy w mediach społecznościowych oraz kampanie employer brandingowe w poszczególnych grupach docelowych online i offline. Kandydaci poszukiwani są w różnorodnych źródłach, włączając w to media społecznościowe i portale branżowe.

Dodatkowo zagadnienia dotyczące zarządzania kwestiami pracowniczymi zostały ujęte w Dobrych Praktykach Grupy PZU, które definiują:

  • wspólne wartości i zasady zarządzania etyką;
  • warunki pracy (m.in. polityka wynagrodzeń, benefity pozapłacowe);
  • rozwój kompetencyjny;
  • bezpieczeństwo i higienę pracy.

Ambicją PZU – zdefiniowaną w strategii na lata 2021-2024 – jest bycie najlepszym pracodawcą na rynkach, na których prowadzi swoją działalność. PZU chce tworzyć przyjazne i inspirujące miejsce pracy, które będzie atrakcyjne dla zaangażowanych i zmotywowanych pracowników. Aby było to możliwe, uruchomiono 6 głównych inicjatyw strategicznych nastawionych na rozwój potencjału Pracowników PZU:

Rozwój efektywnej współpracy między obszarami biznesowymi i zwiększanie szybkości działania oraz jakości wdrażanych rozwiązań;

Rozwój kultury innowacyjności i zdolności do szybkiego reagowania na wyzwania oraz kreowania trendów rynkowych;

Utrzymanie pracowników o kluczowych kompetencjach oraz przyciąganie najbardziej utalentowanych pracowników na rynku m.in. dzięki wizerunkowi pożądanego pracodawcy;

Efektywne wykorzystywanie potencjału różnorodnych zespołów;

Kontynuacja efektywnego dialogu z pracownikami, który ma prowadzić do wspólnego budowania angażującego środowiska pracy;

Zadbanie o szeroko rozumiany well-being pracowników i zapobieganie spadkom efektywności i wydajności Pracowników.