• S1-4

PZU stawia na rozwijanie autonomii pracowników, wzmacnianie różnych stylów pracy, jak również kształtowanie warunków sprzyjających efektywnej współpracy (również międzyobszarowej) oraz dbaniu o dobrostan pracowników. Działania mające na celu kształtowanie pożądanych zmian w obszarze kultury organizacyjnej odwołują się do stałych wartości firmowych – które mimo zmian pozostają aktualne, a transformacja poszerza sposoby ich realizowania.

Wartości firmowe w Nowym Modelu Pracy

  • Łączenie pracy zdalnej i biurowej zapewnia równowagę w życiu.
  • Optymalizacja stylu pracy, promowanie praktyk pozytywnie wpływających na długoterminową efektywność oraz dobrostan pracowników.
  • Pełna odpowiedzialność za organizację i jakość swojej pracy.
  • Stosowanie nawyków sprzyjających efektywności, m.in. możliwość elastycznego doboru miejsca pracy do rodzaju wykonywanych zadań.
  • Odpowiedzialność za swój rozwój.
  • Brak kontroli, czy i jak pracownicy pracują zdalnie.
  • Docenianie autonomii i skupianie się na celach i rezultatach swojej pracy.
  • Wspólne budowanie przyjaznego i angażującego środowiska pracy, przez dbanie o komfort korzystania z dzielonych przestrzeni i optymalizację zasobów.
  • Stałe poszukiwanie efektywnych metod współpracy, korzystanie z nowoczesnych narzędzi pracy grupowej.
  • Współpraca międzyobszarowa oraz dzielenie się wiedzą.
  • Otwarcie na zmiany, poszukiwanie nowych rozwiązań oraz eksperymentowanie.

Dobre praktyki PZU i PZU Życie

Efektywne spotkania

Ważnym elementem kształtowania w PZU przyjaznego środowiska pracy jest inicjatywa poświęcona optymalizacji ilości i poprawa jakości spotkań wewnątrzfirmowych. Wyniki Badania Zaangażowania w Grupie PZU pokazały, że nadmiar spotkań jest jednym z głównych czynników wpływających na poziom zmęczenia pracowników. Na podstawie badania przeprowadzonego wśród menedżerów Grupy PZU wraz z ekspertami zewnętrznymi opracowano zbiór najważniejszych zasad efektywnych spotkań gotowych do zastosowania w praktyce przez pracowników. Ich wdrożenie pozwala ograniczyć liczbę spotkań i czas ich trwania, dzięki czemu pracownicy odzyskują przestrzeń na inne obowiązki lub działania rozwojowe. Wdrożenie „Top 10 efektywnych spotkań” odbyło się przy użyciu ogólnofirmowej kampanii edukacyjnej w intranecie oraz w social mediach , w której wykorzystano krótkie filmy instruktażowe oraz cykl artykułów, a także webinary, w których osoby z różnych obszarów firmy dzieliły się swoim doświadczeniem w stosowaniu wybranych zasad.

Dobre praktyki PZU i PZU Życie

Karty Dobrych Praktyk Pracy Hybrydowej

PZU rozwija autonomię pracowników i promuje pracę zespołową podkreślając ich wpływ na kształtowanie sposobów pracy i osiągania założonych efektów. Kafeteria Dobrych Praktyk Pracy Hybrydowej w postaci kart zachęca liderów i pracowników do weryfikowania rutyn w codziennej pracy, dostarczając podpowiedzi jak w nowym środowisku pracy i hybrydowej rzeczywistości można zadbać o efektywność indywidualną, zespołową ale też o komfort pracy. Całość stanowi otwarty katalog ponad 150 praktycznych rekomendacji związanych z pracą hybrydową, zespołową, wykorzystaniem narzędzi oraz budowaniem dobrostanu pracowników. Karty używane są na warsztatach zespołowych, podczas których lider z zespołem wspólnie wypracowują swój kontrakt zdrowej pracy i współpracy zespołowej. Forma otwartego i elastycznego katalogu zachęca pracowników do eksperymentowania i testowania nowych sposobów pracy, poszukiwania nowych źródeł efektywności, a także sposobów wzmacniania więzi. W 2023 roku opracowano suplement do katalogu tj. powstały nowe karty nawiązujące do aktualnie ważnych kwestii takich jak wspieranie różnorodnego środowiska pracy oraz współpracy międzyobszarowej. Decyzja o wyborze tematyki dodatku podjęto na bazie wyników badania zaangażowania oraz obranych kierunków strategicznych.

  • 404-2

Rola menadżerów w kształtowaniu kultury organizacyjnej

Budując kulturę organizacyjną, PZU szczególną uwagę zwraca na rolę menedżerów, zwłaszcza w kontekście odpowiedzialności za transformację firmy w związku z wdrożonym Nowym Modelem Pracy. Rolą każdego menedżera jest inicjowanie oraz aktywne wdrażanie zmian, wzmacnianie dobrych praktyk pracy hybrydowej i budowanie zaangażowania w swoich zespołach, wspieranie współpracy i wymiany doświadczeń, także między zespołami, wsłuchiwanie się w potrzeby pracowników, dbanie o to żeby nikt nie czuł się wykluczony i zignorowany. Aby ułatwić wypełnianie tej roli, PZU dba o to, aby każdy menedżer miał dostęp do aktualnej wiedzy, trendów rynkowych oraz praktyk w zakresie zarządzania. Platformą do wymiany wiedzy, pozyskania informacji oraz nabycia praktycznych umiejętności jest Ścieżka Lidera PZU. To praktyczny przewodnik, narzędzie wspierające menedżerów w procesie wdrożenia Nowego Modelu Pracy oraz transformacji cyfrowej organizacji. W ramach Ścieżki, menedżerowie mają dostęp do pakietu wiedzy, praktycznych wskazówek oraz zadań do wykonania, dotyczących optymalizacji stylu pracy, dobrych praktyk pracy i współpracy hybrydowej, rozpisanych w sekwencję sześciu kroków.

Dobre praktyki PZU i PZU Życie

Efektywne spotkania

Aby wspierać budowanie pożądanej kultury organizacyjnej, działania dla liderów organizowane są wokół ROLI LIDERÓW, zdefiniowanej w kontekście ich odpowiedzialności za transformację firmy.

  • SENS I WIARYGODNOŚĆ. Znam założenia i zasady Nowego Modelu Pracy. Wyjaśniam sens i korzyści pracy w nowym modelu.
  • ZAANGAŻOWANIE I AUTONOMIA. Daję pracownikom odpowiedni zakres autonomii. Buduję ich odpowiedzialność i zaangażowanie skupiając się na monitorowaniu efektów, zamiast kontrolowaniu ludzi.
  • WSPÓŁPRACA I ELASTYCZNOŚĆ. Wspieram współpracę i wymianę doświadczeń, także między zespołami. Działam elastycznie, daję sobie i innym przestrzeń do testowania nowych rozwiązań i uczenia się.
  • DOBOSTAN I DOBRE PRAKTYKI. Znam i działam zgodnie z Dobrymi Praktykami pracy hybrydowej. Zachęcam innych do rozwijania sposobów podnoszących efektywność i komfort pracy. Dbam o dobrostan własny i ludzi w zespole.
  • INNOWACYJNOŚĆ. Znam i wykorzystuję w pracy Narzędzia Pracy Grupowej. Jestem ambasadorem transformacji cyfrowej i propagatorem innowacyjnych rozwiązań. Zarządzam informacją i wiedzą w organizacji.
  • WSPARCIE I INKLUZYWNOŚĆ. Wspieram pracowników w procesie transformacji, wyjaśniam kierunek zmian. Pozostaję z ludźmi w kontakcie, wsłuchuję się w ich potrzeby, okazuję empatię i zrozumienie. Dbam o to, aby nikt nie czuł się wykluczony ani zignorowany.
  • 3-3
  • 403-6

Wellbeing

Strategia wellbeingowa promuje zdrowy styl życia, optymalny styl pracy, a także inspiruje i zachęca pracowników do wprowadzania w życie nawyków, które podnoszą efektywność i jakość funkcjonowania na co dzień. Poza tym podpowiada jak skutecznie łączyć role zawodowe i prywatne – pracownika, rodzica, opiekuna. Wykorzystuje nowoczesne technologie oraz wiedzę z obszaru neruronauki by wspierać pracowników w utrzymaniu dobrej kondycji fizycznej i psychicznej. PZU obserwuje sukcesywny wzrost zainteresowania pracowników tematyką dobsorostanową, a także wzrost odsetka pracowników, którzy z dostępnej oferty programu korzystają.

W czerwcu 2023 odbyła się pierwsza edycja programu „Letnia Szkoła Dobrostanu”, którą poświęcono na przybliżenie technik oraz metod regulacji emocji, regeneracji mentalnej w codziennym życiu oraz zarządzaniu zadaniami. Były to otwarte warsztaty dla pracowników PZU, których interesuje rozwój wiedzy i umiejętności w zakresie dobrostanu.

W październiku podczas Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego, wszyscy pracownicy zostali zaproszeni do wzięcia udziału w trzech webinarach i dyskusjach dotyczących budowaniu odporności psychicznej oraz rozwijaniu umiejętności tworzenia równowagi pracadom. Dwa z tych webinarów skierowane były do pracowników będących rodzicami, podczas których eksperci przekazywaniu wiedzę jak wspierać dzieci w radzeniu sobie z trudnościami w codziennym funkcjonowaniu oraz jak tworzyć zdrowe relacje ze dziećmi.

Zwieńczeniem działań edukacyjno-promocyjnych w 2023 roku był cykl wydarzeń hybrydowych w regionach zorganizowany pod hasłem #JesieńPełnaDobrejEnergii, który był odpowiedzią na potrzeby pracowników zgłaszane w badaniu zaangażowania. Do udziału w wydarzeniach zaproszono pracowników biur m.in. we Wrocławiu, Rzeszowie i Opolu. Podczas warsztatów fizjoterapeuci, dietetycy oraz psychologowie doradzali, w jaki sposób zadbać o siebie, co zrobić, żeby dostarczyć sobie energii oraz żeby zdrowe odżywanie oraz aktywność fizyczna stały się stylem życia.

Strategia #DobryStan inspiruje całą organizację do uwzględniania idei wellbeingu i wypracowywania praktycznych rozwiązań, które podnoszą jakość warunków pracy oraz sprzyjają zdrowiu i dobrym relacjom. Idee strategii #dobrystan zostały uwzględnione m.in. w projekcie wdrożeniowym Nowego Modelu Pracy.

Wskaźnik strategii ESG: 70% pracowników objętych programem #dobrostan.

Poziom realizacji 2023: 55,70% pracowników korzystających z oferty #DobryStan

Działania Szczegółowy zakres działań
Edukacja

Celem jest dostarczenie pracownikom sprawdzonej i praktycznej wiedzy oraz rozwój niezbędnych umiejętności w obszarach:

  • Dbania o zdrowie;
  • Odporności psychicznej;
  • Optymalizacji stylu pracy.
  • Cykl webinariów, szkoleń i warsztatów dotyczących m.in.: budowania dobrych nawyków, rozwijania inteligencji emocjonalnej, tworzenia zdrowych relacji z bliskimi, przeciwdziałaniu zmęczeniu i przeciążeniu, optymalizacji stylu pracy (walka z rozpraszaczami, praca głęboka), dbania o zdrowy i regenerujący sen, budowania odporności psychicznej w oparciu o trening pozytywnych ścieżek neuronalnych;
  • Dostęp do platformy szkoleń online;
  • Spotkania z ekspertami (w formie hybrydowej), którzy przedstawili sprawdzoną wiedzę w profilaktyce chorób układu mięśniowo-szkieletowego. Przeprowadzone wykłady, warsztaty grupowe oraz konsultacje indywidualne ekspertami dotyczyły zdrowych nawyków w obszarach: ergonomii za kierownicą, zdrowych i aktywnych przerw w pracy biurowej, prawidłowej postawy przy biurku, zasad prawidłowego odżywiania oraz zarządzania energią osobistą;
  • Liczne kampanie informacyjne promujące zdrowe nawyki i styl życia, regularne badania profilaktyczne dostosowane do wieku i płci, szczepienia, zdrowe odżywianie, zdrowy ruch, profilaktykę onkologiczną.
Wsparcie

Celem jest oferowanie systemowych, stałych rozwiązań w sytuacji, gdy pracownik lub jego najbliżsi znajdują się w trudniejszej sytuacji życiowej i zawodowej.

  • Program Wsparcia Pracowników (EAP) #rozmawiajMY, dzięki któremu mogą uzyskać pomoc w różnych trudnych sytuacjach zawodowych i prywatnych (np. stres, bezsenność czy obniżona pewność siebie). Umiejętności pracowników EAP są dostosowywane do bieżącej sytuacji, wszystkie osoby zostały przygotowane do udzielania wsparcia kryzysowego.
  • Bezpłatna, w pełni anonimowa infolinia psychologiczna. Pracownicy (anonimowo) korzystają z porad i wsparcia psychologicznego, które zapewniają psycholodzy PZU Zdrowie.

Wellbeing – spółki zależne

Pozostałe spółki grupy oraz spółki zagraniczne także priorytetowo traktują dbałość o dobrostan pracowników. W Lietuvos Draudimas w 2023 roku kontynuowano uruchomiony w 2021 roku program „Jaučiuosi gerai” (Czuję się dobrze), którego celem jest dostarczenie pracownikom wiedzy na temat dobrego samopoczucia emocjonalnego i fizycznego, a także zachęcenie pracowników do podjęcia osobistej inicjatywy w celu stworzenia własnego programu dobrego samopoczucia. W 2023 roku uruchomiono serię wykładów on-line na temat współpracy między różnymi pokoleniami, wolontariatu, udzielania informacji zwrotnych, rozwiązywania sytuacji konfliktowych i jednoczesnego wzmacniania relacji, pracy w biurze typu open space oraz znaczenia zdrowia psychicznego. Wiosną zorganizowano pieszą wycieczkę, w której udział wzięło 200 pracowników. Na stronie rozwoju osobistego w intranecie zintegrowano również informacje dotyczące dobrego samopoczucia (podcasty, polecana literatura i aplikacje).

W 2023 roku BALTA wprowadziła zmiany w programie dobrego samopoczucia pracowników – m.in. program podzielono na cztery sezony, a każdy z nich poświęcony został odrębnemu wymiarowi dobrostanu. Sezon wiosenny poświęcono dobremu samopoczuciu fizycznemu, lato – społecznemu, jesień – wymiarowi emocjonalnemu, a koniec roku wymiarowi cyfrowemu. Pracownicy spędzili na zajęciach związanych z dobrostanem ponad 3 600 godzin.

W LINK4 funkcjonuje program wellbeingowy „Harmonia życia”, który umożliwia pracownikom spółki korzystanie z różnego rodzaju inicjatyw w zakresie zdrowia fizycznego i psychicznego oraz wielu aktywności sportowych.