PZU od lat przykłada dużą wagę do prowadzenia dialogu z pracownikami i stroną społeczną, który pozwala patrzeć na organizację z różnych perspektyw. Uznając, że rozwijanie umiejętności prowadzenia szeroko pojętego dialogu wspiera efektywność całej organizacji, w Grupie PZU prowadzone są różnorodne działania, które mają na celu wsłuchiwanie się w głos pracowników i nadawaniu mu odpowiedniej rangi.
-
S1-2
Badanie zaangażowania
Badanie opinii pracowników
Badania umożliwiają mierzenie wielu aspektów budujących zaangażowanie pracowników i ich satysfakcję z pracy. Wyniki badania są źródłem ważnych informacji zarządczych wykorzystywanych do podejmowania decyzji i świadomego kształtowania warunków pracy w organizacji.
Wyniki badania zaangażowania 2023 w Grupie PZU
Badanie zaangażowanie od lat prowadzone jest jednocześnie w 12 podmiotach Grupy PZU: PZU, PZU Życie, PZU CO, PZU Zdrowie, TUW PZUW, TFI PZU, PTE PZU, PZU Pomoc, PZU Finanse, PZU CASH, Tower Inwestycje, Ogrodowa Inwestycje.
Wyniki badania dostarczają m.in. wiedzy co pracownicy najbardziej cenią w pracy w Grupie PZU. Aspekty, które w ostatniej edycji badania ocenili najwyżej to współpraca w zespole (dzielenie się wiedzą, osiąganie wspólnych celów) i bezpośrednim przełożonym (m.in. okazywanie empatii, wsparcie w codziennej pracy, określanie jasnych oczekiwań i docenianie za osiągnięcia) oraz atmosfera pełna otwartości i akceptacji. Wśród wyróżników Grupy PZU jako pracodawcy najczęściej wskazali: rozpoznawalna marka, stabilność organizacji, hybrydowy model pracy, ale również rozsądne godziny pracy i współpracownicy.
Porównując wyniki Grupy PZU do rynku, wśród silnych przewag PZU można wymienić: percepcja firmy jako bardzo dobrego miejsca pracy, możliwości rozwoju umiejętności i zdobywania różnorodnego doświadczenia, wsparcie przełożonego konieczne do efektywnej pracy oraz możliwość dzielenia się wiedzą ze współpracownikami, a także atmosfera otwartości i akceptacji różnic.
W PZU przyjęto podejście, w którym zakłada się, że budowanie angażującego środowiska pracy wymaga działań na różnych poziomach (firmy, menedżera, zespołu, indywidualnym), a ich podstawą jest wnikliwa analiza wyników badania, wyciągniecie wniosków i stworzenia planu działań dla poszczególnych obszarów organizacji. Dlatego wyniki badania omawiane są w zespołach, aby razem z ludźmi wypracować najlepsze rozwiązania, które przyczynią się do budowania najlepszych doświadczeń pracowników.
PZU w 2023 w ramach wdrożenia podejścia Employee Experience Management (EXM – Zarządzanie Doświadczeniami Pracowników), zmapowało doświadczenia pracowników w całym cyklu życia organizacji (od rekrutacji po off-boarding). Wdrożenie podejścia EX to wejście na kolejny poziom w budowaniu zaangażowania pracowników. Dzięki analizie pomiarów doświadczeń, które są powiązane z konkretnymi momentami na mapie podróży pracownika, PZU będzie podejmował optymalne decyzje biznesowe dotyczące środowiska pracy.
- Zgodnie z przyjętą metodologią, wskaźnik zaangażowania oznacza odsetek pracowników, którzy czują się zmotywowani przez organizację do przejawiania trzech postaw: pozytywne wypowiadanie się o firmie, wiązanie z nią swojej przyszłości oraz podejmowania dodatkowego wysiłku na rzecz jej sukcesu.
- Dla każdego respondenta wyliczana jest indywidualna średnia arytmetyczna z odpowiedzi na sześć diagnostycznych pytań (odnoszących się do trzech wspomnianych postaw) – jeżeli jest ona równa bądź wyższa niż przyjęty punkt odcięcia, respondent zostaje zakwalifikowany jako „angażowany przez pracodawcę”. Wskaźnik zaangażowania jest obliczany jako liczba wszystkich pracowników zakwalifikowanych jako „angażowani” podzielona przez całkowitą liczbę respondentów.
- Wskaźnik określa odsetek zaangażowanych pracowników, a nie to w jakim stopniu są oni zaangażowani w swoją pracę. Zaangażowanie nie jest efektem osobistych cech pracownika np. pracowitości. Nie jest równoważne motywacją czy satysfakcją z pracy. Zadowolenie z różnych aspektów pracy wpływa na zaangażowanie pracowników, ale z różną siłą.
Wyniki badania zaangażowania w Grupie PZU | 2022 | 2023 |
---|---|---|
Frekwencja | 78% | 81% |
Wskaźnik zaangażowania | 46% | 50%* |
Ogólna satysfakcja z pracy | 64% | 69%** |
-
2-30
-
S1-8
Dialog ze związkami zawodowymi
W PZU i PZU Życie prowadzony jest stały i cykliczny dialog ze związkami zawodowymi, a także respektowane jest prawo pracowników do swobodnego zrzeszania się i strajku.
Pracodawca organizuje spotkania partnerów społecznych, które odbywają się według potrzeb obu stron dialogu społecznego. Również związki zawodowe inicjują gremialne bądź indywidualne spotkania z przedstawicielami pracodawcy. Dialog społeczny prowadzony przez specjalnie w tym celu powołany zespół w Biurze HR jest wpisany w kulturę organizacyjną firmy i stanowi jedno z narzędzi zarządzania strategicznego.
Organizacje związkowe reprezentują pracowników w relacjach zbiorowych (m.in. zawieranie porozumień dotyczących warunków pracy, płacy i socjalnych oraz uzgadnianie regulaminów), jak również w sprawach indywidualnych (np. konsultacja wypowiedzenia umowy o pracę, odwołania od udzielonej kary porządkowej).
Związki zawodowe w PZU i PZU Życie | 2022 | 2023 | ||
---|---|---|---|---|
PZU | PZU Życie | PZU | PZU Życie | |
Liczba związków zawodowych | 12 | 8 | 13 | 10 |
Liczba zrzeszonych1 | 1 941 | 910 | 2 132 | 1 009 |
% liczba pracowników zrzeszonych w ramach związków w stosunku do całkowitej liczby zatrudnionych w spółce | 21,3% | 910 | 23,3% | 14,5% |
Związki zawodowe w spółkach zależnych
Alior Bank działa w poszanowaniu dla wolności zrzeszania się i nie narusza swobody pracowników do członkostwa w organizacjach związkowych.
W Alior Banku funkcjonuje sześć związków zawodowych, w tym dwie zakładowe i cztery międzyzakładowe organizacje związkowe.
W Banku Pekao w 2023 roku działało osiem organizacji związkowych. Współpraca Banku Pekao z organizacjami związków zawodowych w zakresie konsultacji, negocjacji i uzgodnień prowadzona była w trybie i na zasadach określonych przepisami prawa pracy, z poszanowaniem interesów stron i zasad dialogu społecznego.