• ESRS S4-1

Poszanowanie praw człowieka jest podstawą budowy relacji z kluczowymi grupami interesariuszy Grupy PZU. Jedną z grup interesariuszy na którą Grupa PZU ma największy wpływ są klienci. W Grupie PZU obowiązuje Polityka praw człowieka w Grupie PZU, która jest zgodna z Wytycznymi ONZ dotyczącymi biznesu i praw człowieka oraz Wytycznymi OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych. Ponadto w Grupie PZU realizowany jest proces due diligence praw człowieka zgodny z tymi wytycznymi, który podlega corocznemu przeglądowi. Polityka praw człowieka w Grupie PZU gwarantuje, że w Grupie PZU relacjach z klientami stosowane są najwyższe standardy poszanowania praw człowieka, a nacisk kładziony jest w szczególności na zapewnienie prywatności, uczciwe warunki ubezpieczeń osobowych i majątkowych oraz wysoką jakość ochrony zdrowia. Grupa PZU buduje relacje z klientami, kierując się zasadą ich równego traktowania, w poszanowaniu ich różnorodności, a oferowane przez Grupę PZU produkty i usługi nie mają dyskryminacyjnego charakteru. Rozbudowana sieć placówek, zlokalizowanych również w mniejszych miastach zapewnia łatwy dostęp do usług finansowych, przyczynia się do zapobieganiu wykluczeniu finansowemu, większość z tych usług jest również dostępnych w zdalnych kanałach obsługi, szczególnie w mojePZU. Niektóre produkty oferowane w PZU kierowane są do grup szczególnie narażonych na naruszenia praw człowieka np. osób starszych, dzieci czy osób z niepełnosprawnością. Także przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych dotyczących zaangażowania w spółki, brane są pod uwagę ryzyka związane z przestrzeganiem praw człowieka. Kwestie relacji z klientami i produkty są również częścią systemu zarządzania ryzykiem operacyjnym i braku zgodności.

Kluczowe procedury zapobiegające naruszeniom praw klientów w PZU / PZU Życie:

  • Procedura reklamacyjna dla klientów: Zasady przyjmowania, rejestrowania i rozpatrywania oraz raportowania skarg kierowanych przez klientów;
  • Procedura przed Rzecznikiem Klienta (PZU SA i PZU Życie);
  • Polityka zarządzania doświadczeniami klienta PZU SA i PZU Życie SA;
  • Kodeks Etyki Reklamy PZU.