• 2-23
  • ESRS S4-5

Grupa PZU skupia się na zapewnieniu najwyższej jakości świadczonych usług i produktów. W Grupie PZU stosowane są przejrzyste zasady komunikacji i dotrzymywane są zobowiązania. Kluczowym aspektem każdej oferty jest zadbanie o pełne bezpieczeństwo klientów. Mając na celu minimalizowanie występowania ryzyka missellingu, tj. ryzyka związanego z nieuczciwym informowaniem klientów o ofertach Grupy PZU poprzez proponowanie klientom nabycia produktów, które nie odpowiadają ich potrzebom lub są oferowane w sposób nieadekwatny do ich charakteru – Grupa PZU wdrożyła polityki zapewniające uczciwe projektowanie i sprzedaż produktów oraz usług finansowych. Jedną ze stosowanych procedur są Zasady dotyczące systemu zarządzania produktem w PZU i PZU Życie. Ponadto zgodnie z ustawą o dystrybucji ubezpieczeń, przed zaproponowaniem umowy ubezpieczenia przeprowadza jest analiza potrzeb klienta (APK), na podstawie której określa się potrzeby klienta i proponuje produkty odpowiadające tym potrzebom. Wdrożone zostały również mechanizmy kontrolne tego procesu m.in. badania tajemniczego klienta oraz obserwacje sprzedażowe.

  • G4-FS15

Projektowanie produktów

Polityki zapewniające uczciwe projektowanie i sprzedaż produktów oraz usług finansowych

Grupa PZU chce, aby jej klienci ubezpieczali się, inwestowali oraz korzystali z usług finansowych w sposób odpowiedzialny – świadomie podejmowali decyzje oraz rozumieli charakterystykę i mechanizmy funkcjonowania nabywanych produktów.

Wszystkie usługi i produkty Grupy, zanim zostaną zaproponowane klientom, są starannie sprawdzane przez ekspertów, w tym właściwe jednostki ds. prawnych i compliance pod kątem zgodności z przepisami i wymogami w zakresie ochrony interesów klientów i aktualnym orzecznictwem dotyczącym praw konsumentów.

Grupa prowadzi działalność w zakresie produktów ubezpieczeniowych zgodnie z przepisami prawa i wymogami nadzorczymi, w szczególności przepisami ustawy z 15 grudnia 2017 roku o dystrybucji ubezpieczeń z późniejszymi zmianami, która implementowała do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/97 z 20 stycznia 2016 roku w sprawie dystrybucji ubezpieczeń (dyrektywy IDD) oraz Rozporządzeniem delegowanym Komisji UE 2017/2358 uzupełniającym dyrektywę IDD w odniesieniu do wymogów nadzoru nad produktem i zarządzania nim dla zakładów ubezpieczeń i dystrybutorów ubezpieczeń.

Uzupełnieniem powyższego są stosowane w PZU wymogi organu nadzoru – w szczególności Rekomendacje KNF dotyczące: systemu zarządzania produktem.

  • rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/1469 z dnia 11 sierpnia 2017 roku ustanawiającego ustandaryzowany format prezentacji dokumentu zawierającego informacje o produkcie ubezpieczeniowym (dla produktów majątkowych oraz pozostałych osobowych) – tzw. IPID (ang. Insurance Product Information Document),
  • rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/653 z 8 marca 2017 roku ustanawiającego regulacyjne standardy techniczne w zakresie prezentacji, treści, przeglądu i zmiany dokumentów zawierających kluczowe informacje oraz warunków spełnienia wymogu przekazania takich dokumentów. Tym samym wszystkim produktom, dla których zgodnie z tym rozporządzeniem jest to wymagane, głównie ubezpieczeniowym produktom inwestycyjnym oraz ubezpieczeniom na życie i dożycie, towarzyszy tzw. KID (ang. Key Information Document).

W konsekwencji klienci otrzymują – w zrozumiałej i syntetycznej formie – ważne dla nich informacje, umożliwiające zarówno zrozumienie, jak i porównanie oferowanych na rynku produktów. Dokumenty przekazywane są w procesie sprzedaży, jak równie można je znaleźć na internetowych stronach produktowych spółek Grupy PZU (pzu.pl, link4.pl).

Kwestie ESG w procesie projektowania produktów

W roku 2022 zaczęły obowiązywać zmiany ESG wynikające z Rozporządzenia 2021/1257 z dnia 21 kwietnia 2021 r. zmieniającego rozporządzenia delegowane (UE) 2017/2358 i (UE) 2017/2359 w odniesieniu do uwzględnienia czynników zrównoważonego rozwoju, ryzyk dla zrównoważonego rozwoju i preferencji w zakresie zrównoważonego rozwoju w wymogach w zakresie nadzoru nad produktem i zarządzania nim dla zakładów ubezpieczeń i dystrybutorów ubezpieczeń oraz w przepisach dotyczących prowadzenia działalności i doradztwa inwestycyjnego w odniesieniu do ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych). Zgodnie z tą regulacją, PZU i PZU Życie w procesach tworzenia każdego nowego produktu lub znacznej modyfikacji istniejących produktów uwzględniają czynniki dla zrównoważonego rozwoju. Ponadto wprowadzono wymagane zmianyw produktach inwestycyjnych PZU Życie odnośnie badania preferencji klienta w zakresie zrównoważonego rozwoju.

  • 206-1

Naruszenia w obszarze zasad uczciwej konkurencji

Konkurencja rynkowa sprzyja rozwojowi przedsiębiorczości i produktywności, a także jest korzystna dla przedsiębiorców i konsumentów, ponieważ zapewnia niższe ceny, lepszą jakość produktów, większy wybór, innowacje oraz szeroko pojęty rozwój gospodarczy. Konkurencja działa najlepiej, kiedy każdy z konkurentów rynkowych podejmuje swoje decyzje gospodarcze niezależnie. PZU oraz PZU Życie dokładają wszelkich starań, aby prowadzana działalność rynkowa była zgodna przepisami prawa konkurencji obowiązującymi w Polsce oraz Unii Europejskiej. Podstawę prawną oceny zgodności zachowania przedsiębiorców z normami prawa konkurencji stanowią m.in. ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji, Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz akty do nich wykonawcze.

W PZU oraz PZU Życie wdrożone zostały przepisy wewnętrzne, regulujące zasady postępowania w zakresie zgodności działalności Spółek z prawem konkurencji.

  • współpracy pomiędzy zakładami ubezpieczeń oraz relacji z innymi podmiotami rynkowymi,
  • nadużywania pozycji dominującej i stosowania porozumień ograniczających konkurencję,
  • stosowania niedozwolonych klauzul umownych,
  • prowadzenia komunikacji i wymiany informacji, zgodnej z zasadami uczciwej konkurencji,
  • zgłaszania naruszeń.

Liczba postępowań toczących się w raportowanym roku przeciwko Grupie w zakresie naruszeń zasad uczciwej konkurencji 2022 2023
Grupa PZU, w tym: 2 2
PZU 0 0
PZU Życie 0 0
  • 417-1

Wymogi wewnętrzne w zakresie oznakowania produktów i usług oraz informacji na ich temat

Wszystkie produkty Grupy PZU należące do czterech głównych kategorii produktowych (ubezpieczenia majątkowe, ubezpieczenia na życie, produkty zdrowotne i inwestycyjne) spełniają wymogi ustawowe:

Grupa PZU stosuje wprost ustawę o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. Dodatkowo w procedurach tworzenia produktów zawarty jest zapis dotyczący obowiązkowego opracowania OWU.

(Key Information Document) dla ubezpieczeń inwestycyjnych – Grupa PZU stosuje wprost rozporządzenie PRIIP oraz procedurę tworzenia produktów.

(Insurance Product Information Document) dla ubezpieczeń majątkowych – Grupa PZU stosuje wprost przepisy ustawy o dystrybucji ubezpieczeń, a także zasady dotyczące systemu zarządzania produktem oraz procedury tworzenia produktów.

  • 417-2
  • 417-3

Od 2018 roku w PZU i PZU Życie nie odnotowano niezgodności z regulacjami lub kodeksami dotyczącymi oznakowania produktów i usług ani komunikacji marketingowej.

Regulacje w spółkach zależnych

TUW PZUW dokonuje regularnych przeglądów swoich produktów, aby ocenić, czy przynoszą korzyści ubezpieczonym i uprawnionym klientom TUW PZUW. Corocznie szczegółowo analizuje ewentualne uwagi dotyczące obsługi oraz przejrzystości umów ubezpieczenia. Cykliczne przeglądy oraz bieżący monitoring produktów są podstawą przygotowania oceny adekwatności i wprowadzania coraz lepszych rozwiązań. Dodatkowo przeprowadzana jest coroczna analiza skarg pod kątem jakości produktu i obsługi oraz stosowanych procedur, a wnioski i rekomendacje raportowane są do Zarządu Towarzystwa. Na podstawie zrealizowanych przeglądów TUW PZUW wypracowuje oraz regularnie i planowo wdraża rozwiązania zmierzające do poprawy jakości.

We wszystkich spółkach zagranicznych także obowiązują odpowiednie procedury w zakresie tworzenia i sprzedaży produktów. Działający na Litwie Lietuvos Draudimas, oprócz procedury uruchamiania nowych usług, stosuje politykę produktów ubezpieczeniowych, określającą procesy oraz podstawy tworzenia i modyfikacji produktów ubezpieczeniowych, które powinny zapewnić przestrzeganie przez spółkę obowiązujących przepisów prawa i regulacji. W łotewskiej spółce AAS BALTA funkcjonują wytyczne dotyczące komunikowania się z klientem, które mają na celu określenie ogólnych zasad komunikacji z obecnymi i potencjalnymi klientami spółki. Ma tu także zastosowanie polityka identyfikowania potrzeb klienta oraz zarządzania zmianą i rozwojem produktów. W spółkach w Ukrainie funkcjonują polityki sprzedaży korporacyjnej określające biznesowe zasady świadczenia klientom korporacyjnym usług ubezpieczeniowych, a także polityki sprzedaży bezpośredniej opisujące reguły organizacji sprzedaży bezpośredniej na wszystkich etapach.

Banki działające w ramach Grupy PZU dbają o to, aby oferowane przez nie produkty i usługi trafiały do osób, które rzeczywiście ich potrzebują i dla których mogą stanowić realną wartość. Zgodnie z obowiązującymi powszechnie przepisami prawa zarówno w Banku Pekao, jak i w spółkach Grupy Pekao, prowadzących działalność polegającą na oferowaniu produktów i usług finansowych, funkcjonuje szereg regulacji definiujących standard prowadzonej działalności, a także ustalających zasady postępowania na rzecz ochrony interesów klientów, zminimalizowania ryzyka braku zgodności i ryzyka ochrony reputacji w zakresie sprzedaży produktów i usług konsumentom.

W Banku Pekao obszar ten kompleksowo reguluje Polityka procesu wdrażania nowych produktów w Banku Pekao oraz Zasady tworzenia komunikacji marketingowej Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna. Standardy oferowania i sprzedaży określają ponadto: Zasady sprzedaży konsumentom produktów kredytowych oraz płatniczych w Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna oraz Polityka sprzedaży produktów inwestycyjnych. Ryzyko wprowadzenia klienta w błąd, co do oznaczenia produktu jest zarządzane ex ante poprzez weryfikację bieżącą dokumentacji produktowej oraz materiałów marketingowych przez dedykowane jednostki II linii obrony, a w przypadku produktów inwestycyjnych również ex post w postaci odsłuchów rozmów inwestycyjnych, w ramach których Bank identyfikuje czy doszło do misselingu lub greenwashingu. Proces opiniowania materiałów marketingowych oraz instrukcji służbowych jest objęty Systemem Kontroli Wewnętrznej obowiązującym w Banku.

W Alior Banku funkcjonuje Polityka przeciwdziałania nieuczciwej sprzedaży, która zapobiega praktykom missellingu. Określono zasady właściwej konstrukcji i dystrybucji produktów. Ograniczono półkę produktową, a wybrane elementy z oferty mogą być dystrybuowane tylko przez uprawnione do tego kanały (np. Private Banking) oraz pracowników posiadających odpowiednią wiedzę i doświadczenie. Procesy sprzedaży podlegają systematycznemu monitoringowi pod kątem missellingowych zagrożeń.

Etyka reklamy

W PZU i PZU Życie obowiązują Kodeks etyki reklamy oraz Zasady opiniowania działań marketingowych oraz działań z zakresu komunikacji wewnętrznej i korporacyjnej, aby zapobiegać występowaniu ryzyka braku zgodności z przepisami powszechnie obowiązującego prawa oraz wytycznymi organów państwowych, a także ryzyka reputacyjnego. Biuro Marketingu stosuje praktykę weryfikacji projektowanych przekazów marketingowych przed ich opublikowaniem pod kątem m.in. przejrzystości, prawdziwości i rzetelności prezentowanych informacji z innymi jednostkami PZU. Przekazy marketingowe są w szczególności konsultowane z Biurem Prawnym i Biurem Compliance (pod kątem ryzyka braku zgodności, w tym zgodności z prawem – ryzyko wprowadzenia konsumenta w błąd, zastosowania przekazu naruszającego dobra odbiorcy) oraz odpowiednimi biurami właściwymi dla danego produktu (zgodność przekazu ze stanem faktycznym – ryzyko wprowadzenia konsumenta w błąd).

  • 417-1

Kodeks etyki reklamy

Grupa PZU przykłada dużą wagę do odpowiedzialnego kształtowania wizerunku marki oraz przekazu reklamowego związanego z ofertą produktową. Reklamuje więc swoje produkty i usługi odpowiedzialnie, zgodnie z zasadami uwzględnionymi w Kodeksie Etyki Reklamy PZU. To zbiór dodatkowych standardów, niezależnych od przepisów prawa oraz wytycznych Komisji Nadzoru Finansowego. Wszelkie działania objęte postanowieniami Kodeksu powinny być zgodne z prawem i dobrymi obyczajami, prowadzone w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodne z zasadami uczciwej konkurencji.

Główne zasady Kodeksu:

  • reklama nie zawiera treści dyskryminacyjnych, nie uchybia godności człowieka, nie kwestionuje praw zwierząt;
  • przekaz nie wprowadza w błąd ani nie wykorzystuje braku wiedzy klientów;
  • przedstawione w reklamie dane są prawdziwe i udokumentowane.

Kodeks reguluje też zasady sponsorowania wydarzeń. Jasno określa, że nie mogą one naruszać dobrych obyczajów, narażać na uszczerbek obiektów o znaczeniu historycznym lub artystycznym ani negatywnie wpływać na środowisko naturalne.

  • Polityka Marketingowa, która określa cele, standardy i zasady prowadzenia działalności marketingowej w Grupie PZU. Skupia się na zapewnieniu spójności wszelkiej aktywności marketingowej i przekazu, a także zgodności z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności z przepisami o ochronie konkurencji i konsumentów i o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, a także z wytycznymi organów państwowych;
  • Zasady opiniowania działań marketingowych oraz działań z zakresu komunikacji wewnętrznej i korporacyjnej, które regulują tryb opiniowania przez Biuro Compliance materiałów marketingowych pod kątem ryzyka braku zgodności.

Dobre praktyki PZU i PZU Życie

Generator reklam agenta – platforma online z szablonami materiałów reklamowych

Dbając o spójność i poprawność przekazu marketingowego, PZU aktywnie wspiera agentów, dostarczając im narzędzia, które w efektywny sposób wzbogacają ich warsztat pracy. Jednym z takich narzędzi jest Generator reklam agenta. To aplikacja z szablonami reklam (np. ulotek, banerów, billboardów, reklam prasowych, postów przeznaczonych do social mediów itp.), które agent może uzupełniać swoimi danymi kontaktowymi i je wykorzystać. Wystandaryzowane szablony reklamowe dotyczą wielu produktów i mają wiele formatów. Taki proces pozwala zadbać o:

  • jakość materiałów stosowanych przez agentów;
  • spójny przekaz;
  • przestrzeganie wymogów prawnych;
  • optymalizację procesu produkcji materiałów;
  • oszczędność czasu i nowe możliwości dla agentów.

Dobre praktyki PZU i PZU Życie

Narzędzie poprawiające doświadczenie osoby odwiedzającej stronę internetową PZU

Strona internetowa pzu.pl jest wyświetlana średnio 20 mln razy rocznie. Klienci chcą szybko znaleźć informacje, dlatego ważna jest prosta nawigacja i czytelność strony. PZU wdrożyło rozwiązanie, które analizuje zachowanie użytkownika na stronie internetowej i tym samym pozwala na wdrożenie zmian poprawiających doświadczenie osoby odwiedzającej stronę. Narzędzie dostarcza precyzyjnych informacji na temat zachowań klientów i pomaga w optymalizacji prezentowanych treści produktowych, sprzedażowych i marketingowych. Technologia łączy dane jakościowe i ilościowe wykorzystując neuromarketing i analizę behawioralną. Rozwiązanie wpływa też na efektywność strony w procesie sprzedaży produktów PZU.

  • 206-1
  • 417-1
  • 417-2

Etyka reklamy w spółkach zależnych

Zgodnie z obowiązującymi regulacjami wewnętrznymi, działania marketingowe i reklamowe prowadzone w Banku Pekao i Grupie Pekao uwzględniają przepisy powszechnie obowiązującego prawa i wytyczne organów nadzoru, zasady uczciwego obrotu rynku finansowego, dobre obyczaje oraz oświadczenia woli klienta dotyczące tych działań. Są ponadto realizowane w zgodzie ze strategią komunikacyjną banku, z zachowaniem tożsamości wizualnej oraz wizerunku, przyjętymi regulacjami wewnętrznymi i z zachowaniem zrozumiałości przekazu w komunikacji. Kluczowe regulacje odnoszące się do tego obszaru w zakresie oceny ryzyka braku zgodności to Polityka wdrażania nowych produktów oraz Zasady tworzenia komunikacji marketingowej, które zostały przygotowane w związku z decyzją Zarządu Banku o przyjęciu przez Bank Zasad Ładu Korporacyjnego dla Instytucji Nadzorowanych wydanych przez Komisję Nadzoru Finansowego. Regulacje te uwzględnią między innymi podstawowe wymogi w zakresie treści materiałów marketingowych i reklamowych, uwzględniając charakter i specyfikę danego produktu.

W Alior Banku kwestie etyki reklamy opisuje Kodeks Etyki Alior Bank. Zgodnie z postanowieniami Kodeksu bank wzmacniając swoją wiarygodność i zaufanie klientów, prowadzi otwartą i przejrzystą komunikację. Wszelkie akcje promocyjne i działania reklamowe są zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, nienaganne moralnie oraz zgodne z najlepszymi praktykami rynkowymi. Bank rzetelnie, jednoznacznie oraz obiektywnie informuje o oferowanych produktach i usługach, a forma ich prezentowania nie wprowadza w błąd. Treść i przekaz są zrozumiałe dla wszystkich odbiorców. W kierowanym do klientów przekazie bank nie wyolbrzymia korzyści na rzecz zniwelowania kosztów i ryzyk związanych z nabyciem danego produktu lub usługi.

Prosty język

Grupa PZU dba o szczere i oparte na zaufaniu relacje ze współpracownikami, z klientami i partnerami biznesowymi. Dlatego od lat fundamentem efektywnej komunikacji w PZU jest jasny i zrozumiały język. Jako lider w upraszczaniu komunikacji PZU wyznacza nie tylko standardy językowe i zmienia komunikację, lecz także edukuje i dzieli się doświadczeniami.

W PZU prosty język jest ważny zarówno w komunikacji wewnętrznej, jak i zewnętrznej. Model pracy z prostym językiem opiera się na ludziach i strategii. Każdy pracownik jest odpowiedzialny za jasną i przyjazną komunikację – wynika to z „Polityki zarządzania efektywną komunikacją w PZU”, którą uchwalił Zarząd. Zgodnie z tym dokumentem Biuro Prostego Języka PZU jest jednostką odpowiedzialną za efektywną komunikację – wspiera pracowników, koordynuje procesy upraszczania komunikacji, edukuje, promuje prosty język i raportuje o stanie języka w organizacji. Załącznikiem do Polityki są „Standardy komunikacji w PZU”. To nie tylko zbiór zasad prostego języka, lecz także konkretne rozwiązania dotyczące standardów korespondencji – z klientem i wewnątrz organizacji, tradycyjnej i elektronicznej.

Szkolenia i edukacja

Istotną rolę w całym procesie upraszczania komunikacji odgrywa edukacja. Każdy pracownik PZU może wziąć udział w szkoleniach z prostego języka. Szkolenia mają różne formy: onboardingu, e-learningu, szkoleń z zewnętrznymi ekspertami, warsztatów i konsultacji. Podczas praktycznych zajęć uczestnicy upraszczają skomplikowane treści i komunikaty, które mogą wykorzystać w swoim obszarze.

W 2023 roku w szkoleniach z prostego języka i upraszczania komunikacji, w tym w spotkaniach online z zewnętrznymi ekspertami, wzięło udział

ponad 3 800 osób.

Biuro Prostego Języka projektuje treści, zmienia dokumenty i komunikaty dla klientów. Dba o to, aby treści były poprawne językowo oraz zrozumiałe i użyteczne. Biuro współpracuje z różnymi obszarami i zespołami biznesowymi. Na początku takiej współpracy poznaje specyfikę danego obszaru, przeprowadza audyt treści, a następnie przekazuje rekomendacje językowe i dotyczące architektury informacji. Następnie biuro prowadzi szkolenia i warsztaty oraz wspiera w projektowaniu treści i wdrożeniu systemowym.

W 2023 roku jednym ze zrealizowanych projektów był projekt empatyzacji pism, w ramach którego Biuro Prostego Języka przeprowadziło warsztaty z zespołami odpowiadającymi na reklamacje klientów. Biuro kontynuowało także współpracę z zespołami biznesowymi, które odpowiadają za treści w serwisach. Jednym z flagowych projektów jest mojePZU. Treści w mojePZU mają być proste, użyteczne i zrozumiałe dla klienta, dlatego biuro jest jednym z pierwszych testerów treści, które późnej trafiają do klientów.

Wyróżnienia

Biuro Prostego Języka upraszcza teksty z różnych obszarów, a ich prosty i zrozumiały styl doceniają eksperci. PZU jako jedyna firma ma aż 5 „Certyfikatów prostej polszczyzny”. Jest to wyróżnienie, które od 2017 roku przyznaje Pracownia Prostej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego. Pracownia bada, czy teksty są proste i zrozumiałe dla odbiorcy. Certyfikowane teksty spełniają warunki międzynarodowego standardu prostego języka. Aby to stwierdzić, teksty przechodzą rygorystyczną ocenę ilościowo-jakościową.

Prosty język – spółki zależne

Od 2017 roku LINK4 zmienia komunikację z klientami na prostą i zrozumiałą. Projekt prostego języka obejmuje zarówno upraszczanie dokumentów kierowanych do klientów jak i szkolenia dla pracowników z zasad prostego pisania. Wszystkie ogólne warunki ubezpieczenia komunikacyjnego oraz ubezpieczenia mieszkania i turystycznego są napisane prostym językiem. Pracownicy LINK4 mogą korzystać ze stworzonego specjalnie dla nich krótkiego Poradnika prostego pisania, który zawiera zasady pisania przystępnym i zrozumiałym dla każdego klienta językiem. Zdaniem LINK4 ubezpieczenia powinny być proste – posługiwanie się w komunikacji z klientem zrozumiałym i klarownym językiem jest naturalną częścią tego procesu.

Bank Pekao nieustannie dąży do tego, aby język, którym na co dzień się posługuje, był przyjazny i zrozumiały dla wszystkich klientów. Bank wśród swoich pracowników utrwala standardy prostego języka i rozwija ich umiejętności zrozumiałego mówienia i pisania. Celem tych działań jest wzmacnianie kultury komunikacji pozbawionej urzędowego dystansu, komunikacji opartej na języku zrozumiałym dla wszystkich klientów. W 2023 roku Bank Pekao m.in. wprowadził nowe uproszczone wzory regulaminów i umów, wzmocnił zespół konsultantów prostego języka pracujących w jednostkach organizacyjnych banku, których praca ma istotny wpływ na budowanie dobrych doświadczeń klientów, przeszkolił kilkaset nowych pracowników w zakresie podstawowych zasad tworzenia prostych i poprawnych tekstów, a także przeprowadził szereg warsztatów szkoleniowych dla osób prowadzących korespondencję z klientami. Ponadto przedstawiciele Banku Pekao są aktywnymi uczestnikami prac grupy roboczej do spraw prostej komunikacji w Związku Banków Polskich.

Alior Bank w 2023 roku kontynuował swoje działania w obszarze upraszczania komunikacji. Zespół upraszczania skupił się na edukacji pracowników, zrealizował szkolenia z zakresu prostej, przyjaznej i efektywnej komunikacji. Powstała grupa 25 wewnętrznych ambasadorów prostego języka, którzy edukują, inspirują i wspierają swoje zespoły w pracy nad uproszczoną komunikacją. Ambasadorzy prostego języka ukończyli odpowiednie szkolenia i uzyskali certyfikaty Językowy Znak Jakości, które przyznaje Fundacja Języka Polskiego. Oprócz tego w 2023 roku Alior Bank uzyskał dwa certyfikaty Pracowni Prostej Polszczyzny, pierwszy dla komunikatów FAQ bota InfoNina, drugi dla uproszczonych dokumentów prawnych.