• 3-3
  • GOV-2
  • MDR-A
  • S2-5

Zrównoważony wzrost – w strategii biznesowej Grupa PZU podejmuje działania, które umacniają jej pozycję lidera i są zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju. Grupa PZU na równi traktuje czynniki środowiskowe i klimatyczne, społeczne oraz zarządcze. Prowadzi działania w 3 głównych obszarach #odpowiedzialna organizacja, #zaufany partner zielonej transformacji, #lepsza jakość życia. Kluczowe wskaźniki Strategii ESG „Rozwój w równowadze” na lata 2021- 2024 stały się integralną częścią strategii biznesowej, których opis i poziom realizacji w 2023 roku został opisany poniżej.

Cele ESG obejmują zadania związane z realizacją wskaźników efektywności strategii ESG, odnoszą się do kluczowych projektów i skierowane są do wybranych jednostek organizacyjnych odpowiedzialnych za realizację działań strategicznych. Dzięki nadaniu celów ESG w całej organizacji PZU włączył w realizację idei zrównoważonego rozwoju również biura, które bezpośrednio nie są zaangażowane w działania strategiczne. Poziom realizacji tych celów ma wpływ na wynagrodzenie zmienne kadry zarządzającej za dany rok. Cele ESG zostały nadane członkom Zarządu PZU oraz dodatkowo Zarządom wybranych spółek zależnych.

W roku 2023 w PZU i PZU Życie zrealizowanych zostało 36 celów ESG. Na 2024 rok zaplanowano rozszerzenie katalogu celów o działania związane z dekarbonizacją

Każda firma, która chce podjąć współpracę z PZU, zapoznaje się z Kodeksem Postępowania i Dobrych Praktyk ESG Dostawców Grupy PZU i akceptuje jego treść na etapie składania Formularza Rejestracji Dostawcy. Kodeks stanowi zbiór zasad zarówno dla Grupy PZU, jak i dla wszystkich jej dostawców. Prowadzenie działalności zgodnie z tymi zasadami oraz promowanie jego wartości jest ważnym kryterium oceny potencjalnych kontrahentów. Podpisanie oświadczenia o zapoznaniu się z treścią Kodeksu oraz akceptacja jego zapisów są również elementem składanych przez Dostawców ofert.

W 2023 roku dokument został zaktualizowany w odpowiedzi na nowe wyzwania w obszarze ESG. Zmodyfikowana treść „Kodeksu postępowania i dobrych praktyk ESG” została umocowana uchwałami Zarządów PZU oraz PZU Życie. W 2023 roku wymagania ESG zostały uwzględnione w 53% kluczowych procesach zakupowych.

W 2023 roku PZU i TFI PZU monitorowały rynek finansowań wspierających transformację klimatycznoenergetyczną, pod kątem ewentualnego zaangażowania i udziału w finansowaniu tego typu inwestycji. Analizowały także nowe struktury finansowania i trendy na rynku finansowań transformacji klimatyczno-energetycznej. W odpowiedzi na rosnącą popularność finansowania korporacyjnego typu ESG-linked, PZU oraz TFI PZU aktywnie włączyły się w ten w nurt, premiując i stymulując finansowane podmioty do bardziej zrównoważonego rozwoju ich biznesu. Na koniec 2023 portfel inwestycji wspierających transformację klimatyczno-energetyczną wyniósł 2,645 mld zł.

Zgodnie z wewnętrzną definicją, ocenie podlegają najwięksi korporacyjni klienci ubezpieczeniowi, którzy działają w sektorach wysoko i średnio-wrażliwych na ryzyko ESG oraz mają znaczący wpływ na przychody PZU. Wysoko wrażliwe sektory obejmują branże, które w największym stopniu bazują na nieodnawialnych źródłach energii, odpowiadają za największy poziom emisji gazów cieplarnianych z emisji bezpośrednich i pośrednich, a także mają największy wpływ na degradację środowiska naturalnego. Do tej grupy zakwalifikowano: branżę paliwową, branżę wydobywczą oraz energetykę konwencjonalną. Do branż średniowrażliwych zakwalifikowano m.in.: branżę chemiczną, transportową, motoryzacyjną, budownictwo oraz rolnictwo. Ocena klientów jest przeprowadzana w oparciu o dwie autorskie metodyki dla podmiotów publicznych oraz niepublicznych, wypracowane w Grupie PZU pod kierownictwem PZU.

W 2023 roku metodyka oceny ESG kluczowych klientów korporacyjnych została zaktualizowana. Główne zmiany to modyfikacja wskaźnika strategii, tak aby uwzględniał aktualizacje baz danych klientów, umożliwienie przeprowadzenia oceny ESG na bazie raportów niefinansowych klientów, aktualizacja przyporządkowania sektorów do kategorii wysoko, średnio i nisko wrażliwych na ryzyko ESG m.in. na podstawie Taksonomii UE. Ponadto, zgodnie z założeniami strategii ocenie została poddana kolejna grupa klientów. W 2023 roku realizacja działań przełożyła się na realizację wskaźnika „Ocena pod kątem czynników ESG największych korporacyjnych klientów ubezpieczeniowych z sektorów wrażliwych na ryzyko ESG” na poziomie 40%.

Grupa PZU od 2018 mierzy swoje emisje bezpośrednie i pośrednie. Co roku proces mierzenia emisji jest doskonalony, a zakres rozszerzany. Kalkulacja emisji jest poddawana niezależnej weryfikacji przez certyfikowanego weryfikatora.

W PZU i PZU Życie prowadzi ciągłe działania nakierowane na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych w zakresie 1 i 2, związane ze spalaniem paliw i zużyciem energii. W 2023 roku były prowadzone działania m.in. związane z przejściem na niskoemisyjną flotę samochodową. W rezultacie flota została zwiększona o 43 sztuki samochodów tj. 5 samochodów o napędzie elektrycznym oraz 38 samochodów o napędzie hybrydowym. Zostały również zrealizowane działania inwestycyjne w nieruchomościach PZU, które przełożyły się na ograniczenie energii cieplnej, energii elektrycznej oraz emisji gazów do atmosfery.

Zgodnie z przyjętym zobowiązaniem Strategii ESG PZU i PZU Życie dokonały rekompensaty emisji CO2, do powstania których przyczyniły się w 2022 roku. Emisje te zostały zrekompensowane przez zakup certyfikowanych jednostek offsetowych CERs, udostępnianych przez platformę ONZ (UN Carbon Offset Platform). W ramach zrekompensowania środowisku emisji wytworzonej w 2022 roku środki przeznaczono na rozwój energetyki wiatrowej w Indiach. Spółki zakupiły jednostki offsetowe odpowiadające emisjom dla PZU i PZU Życie 17 425 Mg CO2 . Do tego działania włączyły się również PTE PZU (zakupione jednostki odpowiadające emisji 24 Mg CO2 ) oraz TUW PZUW (92 Mg CO2 ). Środki z zakupionych przez TUW PZUW CERs zostały przeznaczone na rozwój kompleksu hydroelektrycznego – elektrownie wodne na rzece Jordão w Brazylii. Poza dokonaną rekompensatą emisji CO2 , TUW PZUW zakupił od Lasów Państwowych 1 040 JDW (jednostek dwutlenku węgla). JDW stanowi 1 tonę CO2 , która w efekcie działań dodatkowych zostanie zakumulowana w drzewostanie oraz glebie. Zakup JDW stanowi wkład TUW PZUW w łagodzenie negatywnych skutków zmian klimatycznych w Polsce.

W dalszej kolejności, do 2030 roku, planowane jest ograniczenie śladu węglowego kolejnych spółek w Grupie PZU i rozpoczęcie redukcji emisji w całym łańcuchu współpracujących z Grupą PZU podmiotów. W latach 2040-2050 ambicją Grupy jest osiągnięcie neutralności klimatycznej dostawców i partnerów a docelowo także klientów ubezpieczeniowych i inwestycji.

W 2023 roku PZU kontynuował ogólnopolski program prewencyjny Dobra Drużyna, którego celem – przez popularyzację i wsparcie aktywności ruchowej dzieci i młodzieży – jest zmniejszenie ryzyka występowania zachorowań i innych wypadków ubezpieczeniowych. Dzięki programowi PZU wpływa na rozwój sportowy dzieci i młodzieży, poszerza ofertę edukacyjno-sportową i dzięki temu tworzy odpowiednie warunki do uprawiania sportu, szczególnie w ośrodkach z ograniczonym dostępem do środków finansowych. W 2023 roku dofinansowanie o wartości 5 mln zł otrzymało 450 podmiotów wyłonionych spośród ponad 3 tysięcy, które zgłosiły się w trakcie trwającego w marcu i kwietniu naboru. Środki z programu mogły być przeznaczone przez beneficjentów na pokrycie kosztów wynajmu obiektów sportowych, zakupu sprzętu sportowego, transportu na zawody sportowe oraz wpisowego do rozgrywek i zawodów sportowych. Dofinansowanie objęło blisko 100 dyscyplin sportowych. Łącznie program prewencyjny Dobra Drużyna PZU w ciągu II edycji do końca 2023 roku objął 51 tys. dzieci uprawiających 80 dyscypliny sportowe na terenie całego kraju, przede wszystkim w mniejszych miejscowościach.

PZU od lat w ramach działalności prewencyjnej prowadzi i wspiera różnego rodzaju akcje profilaktyki zdrowotnej. W czerwcu 2022 roku pod honorowym patronatem Pary Prezydenckiej, we współpracy z Ministerstwem Zdrowia, Narodowym Funduszem Zdrowia, Ministerstwem Aktywów Państwowych oraz Ministerstwem Edukacji i Nauki PZU przeprowadziło pierwszą edycje ogólnopolskiej akcji profilaktyki zdrowotnej pod nazwą Zdrowe Życie. W roku 2023 projekt był kontynuowany, a jego skala znacznie przewyższyła pierwszą edycje. W ciągu 6 miesięcy trwania akcji mobilne miasteczka zdrowia odwiedziły 25 lokalizacji (w stosunku do 12 lokalizacji w edycji poprzedniej). Przejechały 17 130 km, poświęcając blisko 900 godzin uwagi na kwestie zdrowotne Polaków i wykonując przy tym 112 437 badań i procedur medycznych. 2 714 pacjentów zostało przekazanych do dalszej diagnostyki lub leczenia. Program został wsparty szeroką kampanią komunikacyjną, która miała na celu budowanie świadomości profilaktyki zdrowotnej oraz zachęcenie do skorzystania z mobilnych stref zdrowia. Wiodącym medium kampanii był Internet, który pozwolił na precyzyjne dotarcie do poszczególnych grup docelowych oraz działania zasięgowe na poziomie ogólnopolskim. Wysokie zaangażowanie odbiorców zapewniły też media społecznościowe. Uzupełnieniem była kampania w lokalnych stacjach radiowych. Łączna liczba odbiorców kampanii: 14,7 mln.

Przyjęta w 2021 roku, strategia well-beingowa promuje zdrowy styl życia, optymalny styl pracy, a także inspiruje i zachęca pracowników do wprowadzania w życie nawyków, które podnoszą efektywność i jakość funkcjonowania na co dzień. Poza tym podpowiada jak skutecznie łączyć role zawodowe i prywatne – pracownika, rodzica, opiekuna.

W 2023 roku rozwijane były dotychczasowe działania oraz tworzone nowe aktywności pod parasolem strategii #DobryStan. W czerwcu 2023 odbyła się pierwsza edycja programu „Letnia Szkoła Dobrostanu”, którą poświęcono na przybliżenie technik oraz metod regulacji emocji, regeneracji mentalnej w codziennym życiu oraz zarządzaniu zadaniami. Były to otwarte warsztaty dla pracowników PZU, których interesuje rozwój wiedzy i umiejętności w zakresie dobrostanu. W październiku podczas Światowego Dzienia Zdrowia Psychicznego, wszyscy pracownicy zostali zaproszeni do wzięcia udziału w trzech webinarach i dyskusjach dotyczących budowaniu odporności psychicznej oraz rozwijaniu umiejętności tworzenia równowagi praca-dom. Zwieńczeniem działań edukacyjno-promocyjnych w 2023 roku był cykl wydarzeń hybrydowych w regionach zorganizowany pod hasłem #JesieńPełnaDobrejEnergii, który był odpowiedzią na potrzeby pracowników zgłaszane w badaniu zaangażowania. Do udziału w wydarzeniach zaproszono pracowników biur m.in. we Wrocławiu, Rzeszowie i Opolu. Podczas warsztatów fizjoterapeuci, dietetycy oraz psychologowie doradzali, w jaki sposób zadbać o siebie, co zrobić, żeby dostarczyć sobie energii oraz żeby zdrowe odżywanie oraz aktywność fizyczna stały się stylem życia. Od 2021 roku w aktywnościach programu well-beingowego wzięło udział 55,70% pracowników.

  • MDR-M
  • 2-22

Strategia ESG PZU i PZU Życie „Rozwój w równowadze” na lata 2021-2024

Mierniki 2021 2022 2023 Wartość na 2024
Mierniki ESG uwzględnione w strategii biznesowej
Ocena pod kątem czynników ESG największych korporacyjnych klientów ubezpieczeniowych z sektorów wrażliwych na ryzyko ESG Opracowanie metodyki 20% 40% 55%
Wzrost obecnego zaangażowania w inwestycje wspierające transformację klimatyczno-energetyczną
(łącznie w latach 2021-2024)
450 mln zł 716,7 mln zł 2,645 mld zł 500 mln zł
Osiągnięcie do 2024 roku neutralności w zakresie emisji CO₂ z własnej działalności (zakres 1 i 2) Zakup energii z gwarancją pochodzenia z OZE ~80% energii elektrycznej pochodzącej z OZE
(100% w nieruchomościach własnych)
81% energii elektrycznej pochodzącej z OZE
(100% w nieruchomościach własnych)
79% energii elektrycznej pochodzącej z OZE
(100% w nieruchomościach własnych)
100% zakupionej energii elektrycznej w nieruchomościach własnych
Rekompensata emisji CO 17 000 mg CO₂
(rekompensata za 2020)
17 508 mg CO
(rekompensata za 2021)
17 425 mg CO
(rekompensata za 2022)
Rekompensata emisji CO, których nie można ograniczyć
Ograniczenie emisji CO ze źródeł własnych – 26,2%
(metoda location-based)
-25,5%
(metoda location-based)
-23,1%
(metoda location-based)
3% – 10%

do 2024 roku względem 2019 roku

Pozostałe mierniki strategii ESG
Ograniczenie zużycia energii elektrycznej
– 14,7% 15,8% -13,6% 3% – 10%

do 2024 roku względem 2019 roku

Ocena pod kątem czynników ESG inwestycji w sektorach wrażliwych na ryzyko ESG Opracowanie metodyki 82% 86% 55%
Rozwój oferty ubezpieczeniowej dla technologii wspierających transformację energetyczno-klimatyczną w Polsce 3 produkty 3 produkty 3 produkty 1 produkt

 

  • MDR-M
  • 2-22

Strategia ESG PZU i PZU Życie „Rozwój w równowadze” na lata 2021-2024

Mierniki 2021 2022 2023 Wartość na 2024
Mierniki ESG uwzględnione w strategii biznesowej
Liczba odbiorców działań społecznych z zakresu bezpieczeństwa i zrównoważanego stylu życia (odbiorcy działań w danym roku) 10 mln 12,2 mln 14,7 mln 15 mln
Odsetek pracowników objętych programem w zakresie dobrostanu (well-being)

(łącznie wszyscy odbiorcy działań w latach 2021- 2024)

Opracowanie strategii #DobryStan 39% 55,7% 70%
Pozostałe mierniki strategii ESG
Rozwój oferty produktowej uwzględniającej elementy zaangażowania społecznego Analiza działań >54 000 wystawionych polis

Bezpłatne ubezpieczenie OC dla obywateli Ukrainy

2 006

polis PZU DOM w ramach programu Karta Dużej Rodziny

Rozwój oferty
Procentowy udział pracowników klientów korporacyjnych objętych działaniami prewencyjnymi wpływającymi na ich zdrowie i bezpieczeństwo

(odbiorcy działań w danym roku )

18% 13,1% 12,9% 10%
Liczba odbiorców działań partnerstwa branżowego na rzecz edukacji ubezpieczeniowej

(łącznie wszyscy odbiorcy działań w latach 2021- 2024)

Nawiązanie partnerstwa 409 135 56 951 100 000
Rozwój wolontariatu pracowniczego Liczba godzin przeznaczonych na wolontariat

(łącznie w latach 2021-2024)

12 179 75 865 14 593 50 000
Liczba beneficjentów

(łącznie w latach 2021-2024)

39 423 457 500 153 555 200 000

 

  • MDR-M
  • 2-22

Strategia ESG PZU i PZU Życie „Rozwój w równowadze” na lata 2021-2024

Mierniki 2021 2022 2023 Wartość na 2024
Mierniki ESG uwzględnione w strategii biznesowej
Uwzględnienie celów ESG w celach strategicznych Spółki i przekazanie ich do realizacji przez Wyższą Kadrę Kierowniczą 24 cele ESG (zrealizowane) 30 celów ESG (zrealizowanych) 36 celów ESG (zrealizowanych) Uwzględnienie celów ESG w celach strategicznych i przekazanie ich do realizacji przez WKK
Włączenie wymagań ESG w kluczowe procesy zakupowe Analiza dot. włączenia wymagań ESG 46% 53% 70%
Pozostałe mierniki strategii ESG
Odsetek pracowników objętych programem z zakresu współpracy międzypokoleniowej

(łącznie wszyscy uczestnicy szkoleń w latach 2021- 2024)

Opracowanie i uruchomienie e-learningu 14% 30% 60%
Odsetek pracowników uczestniczących w kompleksowym programie edukacyjnym z zakresu zrównoważonego rozwoju

(łącznie wszyscy uczestnicy szkoleń w latach 2021-2024)

Uruchomienie intranetowej zakładki edukacyjne o ESG 11% 32% 60%
Ocena dostawców o statusie kluczowy pod kątem ryzyka ESG

Przeprowadzanie segmentacji dostawców

55% 100% 100%
Przystąpienie do nowych inicjatyw / organizacji / partnerstw – promujących zrównoważony rozwój 2 5
(od 2021)
7
(od 2021)
3