• SBM-1
  • 2-6

Centrum modelu wartości Grupy PZU stanowią procesy operacyjne, w których najważniejszym elementem jest działalność ubezpieczeniowa, generująca ponad 60%1 wyniku operacyjnego Grupy. Ofertę uzupełniają produkty zdrowotne, bankowe, inwestycyjne i emerytalne. Zarządzanie kapitałami w Grupie PZU realizowane jest zgodnie ze strategią Grupy PZU. Dlatego największą wagę mają aspekty związane z działalnością podstawową – ubezpieczeniami oferowanymi przez PZU i PZU Życie.

Łańcuch wartości obejmuje szereg procesów, zasobów i relacji, które umożliwiają Grupie prowadzenie działalności. Ma w nim również odzwierciedlenie cykl życia produktów Grupy i jest z nim ściśle powiązany, tworząc kompleksową strukturę, która obejmuje wszystkie etapy od koncepcji produktu, do jego obsługi i końca cyklu życia, który w przypadku ubezpieczeń może sięgać nawet kilkunastu lat od zakończenia ochrony.

Wartość przemieszcza się wzdłuż łańcucha, napędzana jest współpracą, innowacjami i doskonaleniem procesów, co wpływa na rozwój Grupy, umacnianie jej pozycji rynkowej oraz budowę wartości dla akcjonariuszy. W ujęciu modelowym łańcuch wartości Grupy PZU składa się z czterech elementów: dostawców, działalności operacyjnej, sprzedaży oraz klientów

Zobacz więcej

Grupa PZU współpracuje z dostawcami z wielu branż, w takich obszarach biznesowych jak administracja, nieruchomości czy technologie informatyczne. Największą grupę dostawców stanowią kontrahenci dla zakupów z obszarów IT, nieruchomości, mediów i energii. Spektrum przedmiotowe dostawców jest szerokie, tj. od bardzo kompleksowych zamówień w technologii informatycznych i doradztwa, przez konwencjonalne towary i usługi.

Zobacz więcej

W procesach Grupy PZU uczestniczą pracownicy, partnerzy oraz platformy. Główne obszary działalności obejmują: ubezpieczenia, bankowość, inwestycje, zdrowie.

Poniżej zostały przedstawione kluczowe procesy związane z procesami w obszarze ubezpieczeniowym:

  • badanie rynku, potrzeb i oczekiwań klientów;
  • tworzenie i rozwój produktów i usług;
  • sprzedaż i dystrybucja;
  • obsługa szkód;
  • likwidacja świadczeń i zobowiązań;
  • obsługa klienta i zarządzanie relacjami z klientem;
  • operacje (obsługa i rozliczenie sprzedaży, obsługa umów);
  • bezpieczeństwo danych;
  • zarządzanie środkami finansowymi Spółki.

Procesy wspierające (działalność ubezpieczeniowa):

  • zarządzanie zasobami ludzkimi;
  • zarzadzanie informacją;
  • zarządzanie, rozwój i utrzymanie IT;
  • rachunkowość;
  • obsługa finansowa;
  • administracja i logistyka;
  • wsparcie korporacyjne (w tym obsługa prawna, nadzór właścicielski, marketing i komunikacja, relacje inwestorskie itp.).

Zobacz więcej

Grupa PZU zapewnia klientom kompleksową ofertę produktów, dzięki synergiom w ramach spółek konglomeratu, oferując dostęp z wykorzystaniem różnorodnych kanałów dystrybucji. PZU oferuje swoim klientom dostęp do największej sieci sprzedażowoobsługowej spośród wszystkich działających w Polsce (w ramach oferty ubezpieczeniowej). Na koniec 2023 roku obejmowała ona : 409 placówek, 8,2 tys. agentów na wyłączność i agencji, 3,8tys. multiagencji, ponad 1 tys. brokerów ubezpieczeniowych oraz zdalne kanały dystrybucji. W ramach bancassurance i partnerstw strategicznych Grupa PZU współpracuje z 13 bankami i 27 partnerami strategicznymi.

Zobacz więcej

Grupa cieszy się zaufaniem 22 milionów klientów. Oferuje produkty i usługi klientom indywidualnym, małym i średnim firmom oraz dużym podmiotom gospodarczym. Głównym, pod względem skali i liczby klientów, rynkiem działalności Grupy PZU jest Polska. Należące do Grupy spółki zależne odgrywają istotną rolę także w Litwie, Łotwie, Estonii i Ukrainie. Podstawowym obszarem działalności Grupy PZU są ubezpieczenia. Spółki Grupy oferują także produkty inwestycyjne, emerytalne, bankowe i usługi medyczne. W ramach partnerstw strategicznych świadczą usługi assistance dla klientów indywidualnych i przedsiębiorstw. Fundamentem działalności spółek Grupy jest zaufanie klientów. PZU stawia klienta w centrum uwagi i integruje wokół niego wszystkie obszary działalności. Pozwala to na oferowanie coraz bardziej spersonalizowanych, elastycznych i kompleksowych produktów i usług dopasowanych do potrzeb klienta, na każdym etapie jego życia prywatnego i zawodowego oraz w odpowiednim dla niego miejscu i czasie.