Poniżej został przedstawiony wpływ Grupy PZU na klientów, w szerokim kontekście wykorzystania kapitałów i zrównoważonego rozwoju.
Grupa PZU cieszy się zaufaniem 22 milionów klientów w pięciu krajach. Oferuje produkty i usługi klientom indywidualnym, małym i średnim firmom oraz dużym podmiotom gospodarczym.
Głównym, pod względem skali i liczby klientów, rynkiem działalności Grupy PZU jest Polska. Należące do Grupy spółki zależne odgrywają istotną rolę także w Litwie, Łotwie, Estonii i Ukrainie.
Podstawowym obszarem działalności Grupy PZU są ubezpieczenia. Spółki Grupy oferują także produkty inwestycyjne, emerytalne, bankowe i usługi medyczne. W ramach partnerstw strategicznych świadczą usługi assistance dla klientów indywidualnych i przedsiębiorstw.
Fundamentem działalności spółek Grupy jest zaufanie klientów. PZU stawia klienta w centrum uwagi i integruje wokół niego wszystkie obszary działalności. Pozwala to na oferowanie coraz bardziej spersonalizowanych, elastycznych i kompleksowych produktów i usług dopasowanych do potrzeb klienta, na każdym etapie jego życia prywatnego i zawodowego oraz w odpowiednim dla niego miejscu i czasie.
Z uwagi na skalę i zakres działalności, Grupa PZU ma istotny wpływ na gospodarkę, społeczeństwo oraz środowisko. Zatrudniając kilkadziesiąt tysięcy pracowników, zapewnia wpływy do budżetu z odprowadzanych podatków, inwestuje swoje aktywa w akcje spółek, dostarczając tym samym środki na ich rozwój oraz nabywa obligacje, pomagając finansować przedsięwzięcia inwestycyjne, biznesowy czy infrastrukturalne.
Ubezpieczając miliony Polaków PZU ma realny wpływ na ich życie. Przede wszystkim wypłacane świadczenia pomagają zachować stabilność finansową rodzinom, które znalazły się w ciężkiej sytuacji na skutek nagłych i nieprzewidzianych zdarzeń. Dodatkowo, dzięki oferowanym produktom oraz funduszom inwestycyjnym, PZU wspiera Polaków w gromadzeniu oszczędności i zwiększa ich świadomość w tym obszarze, poprawiając tym samym dobrobyt społeczeństwa.
Z perspektywy przedsiębiorstw, wypłacane odszkodowania wpływają na stabilizację prowadzonej przez firmy działalności oraz wpływają na poprawę ich pozycji konkurencyjnej i efektywność ekonomiczną. W związku z postępującymi zmianami klimatycznymi będzie to jeszcze bardziej istotne, zarówno dla samych przedsiębiorców, jak i z punktu widzenia systemowego, tj. jako bufor bezpieczeństwa kraju dla zdarzeń katastroficznych.
Poprzez konsumpcję energii, zatrudnianie pracowników i utrzymywanie relacji z wieloma podmiotami, firmy ubezpieczeniowe mogą wywierać istotny wpływ na otaczającą rzeczywistość. Grupa PZU będąc aktywnym uczestnikiem rynku, podejmuje działania pro-klimatyczne zarówno w obszarze produktowym jak i inwestycyjnym. Wspiera również swoich partnerów w dążeniu do redukcji emisyjności. Szczegółowe informacje w tym zakresie zostały przedstawione w rozdziale „Strategia i perspektywy”.
-
201-1
Bezpośrednia wartość ekonomiczna wytworzona i podzielona (dane w mln zł) | 2020 | 2021 | 2022* | 2023 |
---|---|---|---|---|
Przychody | 37 102 | 39 127 | 45 583 | 59 097 |
Koszty operacyjne z wył. kosztów wynagrodzeń, podatku od instytucji finansowych oraz inwestycji w społeczność | (26 069) | (25 166) | (30 581) | (34 735) |
Łączne koszty z tytułu wynagrodzeń i świadczeń dla pracowników | (5 366) | (5 642) | (6 073) | (7 104) |
Podatek dochodowy | (1 841) | (1 492) | (1 672) | (3 126) |
Podatek od instytucji finansowych | (1 203) | (1 290) | (1 452) | (1 496) |
Dobrowolny wkład w inwestowanie funduszy w szerzej rozumianą społeczność | (93) | (103) | (138) | (185) |
Dywidendy wypłacane wszystkim akcjonariuszom | 0 | (3 696) | (2 578) | (3 206) |
Wartość ekonomiczna zatrzymana | 2 530 | 1 738 | 3 088 | 9 245 |