• 2-6
  • IIRC

Działalność ubezpieczeniowa i finansowa Grupy PZU stanowi fundament bezpieczeństwa społecznego i gospodarczego Polski. Podejmowane działania biznesowe wpływają na otoczenie, środowisko naturalne i jakość życia. Dlatego Grupa PZU przykłada bardzo dużą uwagę do rozwoju w sposób zrównoważony, uwzględniając bieżące potrzeby interesariuszy oraz dbając o przyszłość kolejnych pokoleń.

Grupa PZU sukcesywnie wprowadza koncepcję zrównoważonego rozwoju do kolejnych obszarów działalności.

Wpływa to na stopniową poprawę ich efektywności biznesowej, jakości budowanych relacji czy lepszego dopasowania do potrzeb interesariuszy. W długim terminie przekłada się to na wzrost potencjału do budowy wartości oraz większą odporność całej organizacji na wpływ negatywnych czynników zewnętrznych.

Aspekty zarządcze zostały opisane na bazie wytycznych międzynarodowych „IIRC” International Integrated Reporting Council1 . Znalazły się tu kluczowe kwestie związane z tworzeniem wartości w czasie przy użyciu dostępnych kapitałów, tj. zasobów, do których organizacja ma dostęp i z których może korzystać w celu tworzenia wartości. Zostały tu także opisane pozostałe kwestie wskazane przez interesariuszy jako istotne.

Kapitał finansowy

W tej grupie znajdują się zasoby finansowe należące do Grupy PZU, pochodzące ze źródeł zewnętrznych (klientów, akcjonariuszy, obligatariuszy) i wewnętrznych (zyski wygenerowane z działalności Grupy).

Kapitał finansowy (zł) 2022 2023
Aktywa 429,2 mld 467,9 mld
Kapitały własne 48,4 mld 60,5 mld
Obligacje podporządkowane 6,2 mld 6,2 mld

 

Zarządzanie wynikami z kapitału obejmuje w szczególności działania związane z:

  • utrzymaniem bezpieczeństwa i stabilności finansowej;
  • zapewnieniem środków na rozwój i realizację strategii;
  • efektywnością operacyjną i kosztową.

Przykładowy wpływ na inne kapitały:

  • intelektualny (dynamika innowacji);
  • ludzki (wynagrodzenia-koszty);
  • społeczne i relacyjny (skala wsparcia lokalnych projektów);
  • infrastrukturalny (liczba oddziałów);
  • naturalny (zielone inwestycje, taksonomiczność, offset emisji).

Kapitał finansowy – wyniki (zł) 2022 2023
Przychody z ubezpieczeń 24,7 mld 26,9 mld
Wynik z inwestycji 15,4 mld 28,2 mld
Zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej PZU 3,8 mld 5,8 mld

Zarządzanie kapitałem

25 marca 2021 roku Rada Nadzorcza PZU podjęła uchwałę w sprawie zatwierdzenia Polityki kapitałowej i dywidendowej Grupy PZU na lata 2021 – 2024. Przyjęta polityka jest kontynuacją zasad, które zostały określone w Polityce kapitałowej i dywidendowej Grupy PZU na lata 2016-2020.

Zgodnie z Polityką Grupa PZU dąży do:

  • efektywnego zarządzania kapitałem poprzez optymalizację wykorzystania kapitału z perspektywy Grupy;
  • maksymalizacji stopy zwrotu z kapitału dla akcjonariuszy podmiotu dominującego w szczególności przy zachowaniu poziomu bezpieczeństwa i utrzymaniu zasobów kapitałowych na cele strategicznego rozwoju poprzez organiczny wzrost oraz akwizycje;
  • zapewnienia wystarczających środków finansowych na pokrycie zobowiązań Grupy wobec klientów.

Polityka zarządzania kapitałem opiera się na następujących zasadach:

  • zarządzanie kapitałem (w tym kapitałem nadwyżkowym) Grupy PZU na poziomie PZU;
  • utrzymanie docelowych współczynników wypłacalności na poziomie 200% dla Grupy PZU, PZU oraz PZU Życie (wg Wypłacalność II);
  • utrzymanie wskaźnika dźwigni finansowej Grupy PZU na poziomie nie wyższym niż 25%;
  • zapewnienie środków na rozwój i akwizycje;
  • utrzymanie nadwyżki funduszy własnych konglomeratu finansowego ponad wymogi z tytułu adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego;
  • brak emisji akcji przez PZU w okresie obowiązywania Polityki.
238%
Według stanu na koniec III kwartału 2023 roku oszacowany wskaźnik wypłacalności (liczony wg formuły standardowej Wypłacalność II) - powyżej średniego wskaźnika wypłacalności dla grup ubezpieczeniowych w Europie.

Zakłada się możliwość wystąpienia tymczasowych odchyleń rzeczywistego współczynnika wypłacalności powyżej lub poniżej poziomu docelowego.

Źródło i dane: dane po III kwartale 2023; PZU dane nieaudytowane

Współczynnik wypłacalności 2022 III kw. 2023*
SCR
Grupa PZU 240% 238%
PZU 267% 262%
PZU Życie 369% 358%
MCR
Grupa PZU
430% 427%
PZU 987% 983%
PZU Życie 820% 796%
CRR 2022 2023
Grupa Pekao – łączny współczynnik wypłacalności 17,8% 16,8%
Tier 1 16,0% 15,2%
Grupa Alior Banku – łączny współczynnik wypłacalności 16,2% 17,8%
Tier 1 15,0% 17,2%
* III kw. 2023 nie podlegał ani badaniu, ani przeglądowi przez Biegłego rewidenta

Kapitał intelektualny

W ramach kapitału intelektualnego kluczowe dla Grupy PZU są zasoby niematerialne organizacji i poszczególnych pracowników związane z wiedzą, doświadczeniem, badaniami, rozwojem oraz budową kultury innowacji.

Kapitał intelektualny (zł) 2022 2023
Nakłady na działalność projektową w Grupie 154 mln 193 mln
Liczba centrów innowacji w Grupie 6 6
Programy akceleracyjne i mentoringowe 2 2

Zarządzanie wynikami z kapitału obejmuje w szczególności działania związane z:

  • rozwojem systemów CRM, narzędzi sprzedaży zdalnej i kontaktu z klientem;
  • personalizacją ofert produktowych;
  • budową ekosystemów produktowych;
  • zintegrowanym podejściem do kanałów dystrybucji (omnikanałowość);
  • implementacją grupowych standardów i regulacji;
  • budową środowiska sprzyjającego innowacjom.

Przykładowy wpływ na inne kapitały:

  • finansowy (koszty działalności);
  • ludzki (kompetencje, well-being);
  • społeczne i relacyjny (zadowolenie klientów, lokalizacja);
  • infrastrukturalny (dostępność oferty);
  • naturalny (innowacje produktowe).

Kapitał intelektualny – wyniki 2022 2023
Wskaźnik rekomendacji NPS – po zakupie ubezpieczenia 44 45
Wskaźnik rekomendacji NPS – po skorzystaniu z ubezpieczenia 25 23
Liczba innowacyjnych projektów przekazanych do wdrożenia 8 6

Podejście do innowacji

Innowacyjność to jedna z kluczowych wartości dla Grupy PZU. Innowacyjność oznacza niestandardowe myślenie, łamanie schematów oraz poszukiwanie usprawnień w funkcjonowaniu firmy. Innowacyjność w Grupie PZU nie jest ograniczona do jednego działu, projektu lub obszaru. W każdym aspekcie działania firmy nieustannie wprowadzane są mniejsze i większe zmiany, które składają się na obraz jednej z najbardziej innowacyjnych firm branży finansowej w Europie. Innowacje PZU wpływają zarówno na priorytetową dla Grupy satysfakcję klienta, jak i komfort pracowników oraz – w skali makro – na rozwój całej gospodarki.

Wykorzystanie innowacji w kształtowaniu oferty Grupy

Przyjęta przez PZU strategia innowacyjności wspiera realizację misji i strategii całej Grupy PZU. Określone są w niej cztery główne obszary, w których w szczególności poszukiwane są nowe rozwiązania:

  • Zaawansowana analityka i wykorzystanie dużych zbiorów danych;
  • Nowe interakcje z klientem / Ekosystemy;
  • Digitalizacja (w szczególności wschodzące technologie);
  • Pracodawca 2.0

Jednym z kluczowych, aktualnie realizowanych działań jest rozwój obszaru analitycznego i operacyjnego CRM w kierunku pełnej integracji z kanałami cyfrowymi w celu lepszej personalizacji ofert w całym cyklu życia relacji z klientami (Customer Journey) oraz pod kątem domykania ścieżek sprzedażowych za pomocą m.in. wykorzystania wiedzy o interakcjach klientów celem realizacji kampanii dosprzedażowych i utrzymaniowych adekwatnych do potrzeb klientów. W roku 2023 w oparciu o zgromadzoną informację w ramach Centrum Wiedzy o Kliencie zrealizowano ok 6,6 mln indywidualnych kampanii sprzedażowych indywidualnych. Rozszerzając modele aktuarialne o nowe parametry i dodatkowe dane zewnętrzne rozwinięto taryfikacyjne procesy underwritingowe zapewniając tym samym bardziej precyzyjne oszacowania ryzyka oraz lepsze propozycje cenowe dla klientów.

Obecnie trwają prace nad zwiększeniem precyzji modeli taryfowych, co przełoży się na wzrost efektywności selekcji ryzyka W obszarze szkód i świadczeń zaawansowane modele analityczne wykorzystywane są do wsparcia klientów w wyborze optymalnych ścieżek kierowalności szkód i dopasowania form rozliczenia. W roku 2023 zakończono wdrożenia zaawansowanej analityki w obszarze ubezpieczeń komunikacyjnych. Aktualnie trwa rozwój podobnych rozwiązań w pozostałych liniach biznesowych. Od wielu lat rozwijane są również narzędzia wyszukiwania nieoczywistych związków w danych (data mining), rozpoznawania tekstu, obrazów i głosu w celu automatyzacji oszacowań szkód, grafowe sieci powiązań celem wykrywania przestępczości ubezpieczeniowej i grup zorganizowanych czy robotyka RPA.

Odpowiedzialne podejście do wykorzystania danych i analityki

Sztuczna Inteligencja (AI) niesie za sobą zarówno potencjał korzyści, jak i wyzwania, takie jak kwestie związane z prywatnością danych, przejrzystością, etyką ich wykorzystania czy bezpieczeństwem. Grupa PZU świadomie i odpowiedzialnie podchodzi do tych zagadnień rozwijając i wdrażając rozwiązania z uwzględnieniem powyższych kwestii oraz rozszerzając Polityki Data Governance o Analytics Governance z uwzględnieniem m.in. regulacji Data Act, Data Governance Act czy AI Act.

Dane kluczową wartością PZU

Z uwagi na fakt dynamicznego rozwoju świata cyfrowego oraz przybywających danych jako zasobów informacyjnych Grupa PZU stale rozwija posiadane rozwiązania raportowe i analityczne, realizując misję zwiększania przewagi konkurencyjnej poprzez efektywne wykorzystanie danych. Wiarygodne dane stanowią istotne aktywo firmy i są niezbędne do realizacji procesów biznesowych, takich jak ocena i podział ryzyka, precyzyjne szacowania taryfy, zwalczanie oszustw i przestępczości ubezpieczeniowej, personalizacja ofert i szeroko rozumiane zarządzanie portfelem. Od ponad dwóch dekad w Biurze Zarządzania Informacją (BZI) rozwijana jest korporacyjna Hurtownia Danych oraz rozwiązania raportowo-analityczne (Business Intelligence) będące kluczowym elementem kultury organizacyjnej oraz strategicznego podejścia do zarządzania biznesem w Grupie PZU. W Hurtowni Danych gromadzone są informacje z ponad stu źródeł wewnętrznych i zewnętrznych (aktualnie to ponad 90 tysięcy atrybutów, dane bieżące i historyczne z ostatnich 25 lat) w taki sposób, aby mogły służyć w procesach podejmowania decyzji strategicznych, zarządczych i operacyjnych. Aby misja zarządzania informacją mogła być w pełni realizowana, wdrażane są nowoczesne rozwiązania infrastruktury teleinformatycznej dostosowane do ilości oraz rodzaju danych i użytkowników, technologie adekwatne do zapotrzebowania biznesowego i odpowiadające standardom rynkowym oraz narzędzia zapewniające odbiorcom informacji szybki i nieprzerwany dostęp do danych i analiz. Jest to jeden z największych ekosystemów informacyjnych w tej części Europy.

W celu usprawnienia procesów dostarczania informacji i wartości z danych w 2023 roku powołano sześć Centrów Raportowania i Analiz w kluczowych obszarach biznesowych (Sprzedaż detaliczna, Sprzedaż korporacyjna, Produkt i Taryfikacja, Klient, Szkody i Świadczenia, Finanse), mających na celu .in. dbałość o spójność i jakość informacyjną oraz podnoszenie efektywności procesów analityczno-raportowych wspierających świadome zarządzanie.

Wartość osiągana z transformacji opartych o dane

Łączna szacowana wartość osiąganych zwrotów z inwestycji dla zrealizowanych projektów i inicjatyw wykorzystujących w znacznym stopniu dane i analitykę przekracza obecnie 10% rocznego wyniku technicznego.

Kluczowe obszary wsparcia analitycznego:

nowy biznes, pozyskanie klienta, efektywność sieci (analiza rynku i konkurencji, analiza potrzeb klientów, optymalizacja kanałów i efektywność sprzedaży)

marketing, sprzedaż, zwiększanie wartości klienta, retencja (segmentacja, zarządzanie kampaniami, rekomendacje produktowe w zakresie dosprzedaży x-sell i up-sell, przewidywanie odejść i zarządzanie retencją, Customer Experience, wyznaczanie wartości CLTV i lojalizacja klientów)

tworzenie produktów i underwriting (tworzenie produktów, modelowanie w obszarze taryfikacji, underwriting i optymalizacja elastyczności cenowej, personalizacja ofert)

zarządzanie procesem obsługi szkód (segmentacje, analityka obsługi szkód, kosztów napraw pojazdów, analityka kierowalności i ekosystemu partnerów), zwiększenie efektywności wykrywalności wyłudzeń (analityka schematów fraudów i modele prewencji wyłudzeń, sieci powiązań SNA)

zarządzanie ryzykiem i optymalizacja windykacyjna (analityka ryzyka ubezpieczeniowego portfeli, analizy predykcyjne, zarządzanie rezerwami, optymalizacja regresów i zarządzanie należnościami)

Dynamiczny rozwój zaawansowanej analityki, w tym uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji AI

Grupa PZU od lat inwestuje również w digitalizację i automatyzację procesów, ale też w znacznym stopniu wykorzystuje dane, wzorce zachowań i zjawisk, nowe techniki analityczne i technologie, w tym sztuczną inteligencję (AI – Artificial Intelligence) oraz uczenie maszynowe (ML – Machine Learning). Nowe technologie to droga do lepszego zrozumienia potrzeb i zapewnienia większego komfortu klientom, ich efektywniejszej obsługi, ale też lepszej oceny ryzyka i w konsekwencji wyceny ubezpieczenia, optymalizacji procesów rozpatrywania roszczeń czy wreszcie usprawnienia systemów wykrywania wyłudzeń i przestępstw ubezpieczeniowych. To również sposób na zdobycie przewag konkurencyjnych w świecie, w którym coraz większą rolę odgrywa personalizacja ofert oraz sprzedaż w kanałach cyfrowych. Aktualnie w Grupie PZU funkcjonuje ponad 300 modeli analitycznych. Dziś AI w Grupie PZU służy nie tylko do automatyzacji i optymalizowania procesów wewnętrznych, lecz także usprawniania doświadczeń oraz relacji z obecnymi i potencjalnymi klientami. Jednakże wdrażane rozwiązania nie przejmują w całości kontroli nad procesami, a są jedynie sugestiami i podpowiedziami.

Generator Pomysłów

W ramach PZU, pod opieką Laboratorium Innowacji działa Generator Pomysłów. Jest to portal internetowy, na którym pracownicy PZU mogą zgłaszać pomysły na innowacyjne rozwiązania. Regularnie rozpisywane są kolejne edycje konkursu na najlepsze pomysły na konkretny temat. W 2023 roku zostały wybrane 3 wyzwania biznesowe, które wspierałyby realizację wybranych celów biznesowych. Tematy tych konkursów to: PZU Virtual Challenge, czyli jakie inicjatywy marketingowe może podjąć PZU w światach gier lub metaversum, Zorientowani na #DobryStan, jak zachęcić pracowników i współpracowników do dbałości o swój dobrostan oraz Zorientowani na klienta: Technologia w służbie CX, czyli jak PZU może wykorzystać sztuczną inteligencję w budowaniu pozytywnych doświadczeń klientów. Każdy użytkownik portalu może nie tylko zgłaszać pomysły, ale także głosować na swoich faworytów i wymieniać komentarze. Autorzy trzech najlepszych pomysłów z każdej edycji są nagradzani finansowo, a ich twórcy mają możliwość zaangażowania się w prace nad pilotażowym wdrożeniem zaproponowanego rozwiązania. Od początku działania Generatora w ramach 15 edycji zgłoszono ponad 830 pomysłów na wewnętrzne usprawnienia oraz zupełnie nowe, innowacyjne rozwiązania.

Decyzja zawsze leży po stronie człowieka – klienta, pracowników czy pośredników

Strategia innowacyjności ma swoje odzwierciedlenie w projektach i inicjatywach realizowanych w PZU. Grupa rozumie, że innowacje wymagają stworzenia odpowiednich warunków sprzyjających generowaniu pomysłów, prototypowaniu pierwszych rozwiązań, ich testowaniu i wdrażaniu. Taką rolę w PZU pełni Laboratorium Innowacji. Jego nadrzędnym zadaniem jest wyszukiwanie nowoczesnych rozwiązań, ich weryfikacja i testy oraz wsparcie wdrożeń. Ponadto w całej organizacji stworzono specjalne procesy umożliwiające szybkie testowanie i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań.

W 2023 roku przeanalizowano ponad 1500 pomysłów i startupów i rozpoczęto 9 nowych pilotaży innowacyjnych rozwiązań. Spośród ukończonych 12 pilotaży, 6 zostało przekazanych do fazy wdrożeniowej. Wśród nich znalazły się m.in. rozwiązania wspierające procesy aktuarialne, procesy obsługi szkód i świadczeń, obszar sprzedaży korporacyjnej, wpływające na lepszą widoczność sieci sprzedaży PZU w kanałach cyfrowych, jak również mające pozytywny wpływ na jakość działania infolinii PZU. Od momentu powstania Laboratorium Innowacji PZU zrealizowało wiele unikalnych projektów, które zostały wyróżnione ponad 30 nagrodami branżowymi.

GPT Lab

W 2023 roku wraz z postępującym rozwojem w dziedzinie sztucznej inteligencji i rozwojem dużych modeli językowych, w PZU powstał zespół GPT Lab. Zadaniem zespołu jest analiza sposobów bezpiecznego wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji w działaniach PZU, identyfikacja wartościowych przypadków oraz testowanie pierwszych pilotażowych projektów. Zespół GPT Lab stosuje procedury testowania innowacyjnych rozwiązań i działa na specjalnie dedykowanych zasobach chmurowych pochodzących od zaufanego dostawcy tych technologii. Proces jest stale monitorowany, a odpowiednie podejście do tematu testowania sztucznej inteligencji stanowi gwarancję bezpiecznego i wiarygodnego przeprowadzania eksperymentów z technologią. GPT Lab funkcjonuje jako wirtualny zespół w ramach Laboratorium Innowacji składający się z przedstawicieli Laboratorium Innowacji (LI), Fabryki Sztucznej Inteligencji (FSI) i Biura Zarządzania Informacją (BZI). Powyższe jednostki stanowią podstawowe obszary, w ramach których eksperci korzystają z najnowszych osiągnięć dziedziny A i uczenia maszynowego do analizy ogromnych ilości danych dostępnych w PZU.

Kapitał ludzki

Zarządzanie kapitałem ludzkim obejmuje sprawy związane z tworzeniem miejsca pracy, dbałością o bezpieczeństwo, budowaniem relacji i dialogu, wsparciem różnorodności, zarządzania talentami oraz utrzymaniem kluczowych pracowników

Kapitał ludzki 2022 2023
Liczba pracowników w przeliczeniu na etat (PZU i PZU Życie) 9,8 tys. 9,8 tys
Liczba agentów i agencji na wyłączność (PZU i PZU Życie) 9,5 tys. 8,2 tys.
Procent osób pracujących zdalnie (PZU i PZU Życie) 28,5% 26,5%

Zarządzanie wynikami z kapitału obejmuje w szczególności działania związane z:

  • różnorodnością i poszanowaniem praw człowieka;
  • zapewnieniem bezpiecznych warunków pracy;
  • rozwojem i szkoleniami;
  • pozyskiwaniem i utrzymywaniem kluczowych pracowników;
  • zapewnieniem równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym;
  • zapewnieniem warunków dla prowadzenia uczciwego dialogu ze związkami zawodowymi;
  • kształtowaniem postaw etycznych.

Przykładowy wpływ na inne kapitały:

  • finansowy (koszty działalności);
  • intelektualny (kultura innowacyjności);
  • społeczne i relacyjny (rozpoznawalność marki);
  • infrastrukturalny (dostępność oferty);
  • naturalny (świadomość wpływu na otoczenie).

Kapitał ludzki – wyniki 2022 2023
Wskaźnik zaangażowania pracowników 46% 50%
Wskaźnik nowo zatrudnionych pracowników (w etatach dla PZU i PZU Życie) 8,0% 9,0%
Wskaźnik odejść dobrowolnych i zwolnień pracowników (PZU i PZU Życie) 10,4% 8,7%

Kapitał społeczny i relacyjny

Stanowi wspólne normy, wartości i zachowania budujące długoterminowe i trwałe relacje z interesariuszami. To aspekty związane z lojalnością klientów, postrzeganiem marki, działalnością prewencyjną, sponsoringową i społeczną

Kapitał społeczny i relacyjny (zł) 2022 2023
Wydatki na działalność prewencyjną (PZU i PZU Życie) 54,2 mln 70,3 mln
Wydatki na działalność sponsoringową (PZU i PZU Życie) 35,5 mln 42,7 mln
Środki przekazane na działalność Fundacji PZU 28,0 mln 38,0 mln

Zarządzanie wynikami z kapitału obejmuje w szczególności działania związane z:

  • wyznaczeniem standardów współpracy z dostawcami i partnerami biznesowymi;
  • wdrażaniem systemów związanych z obsługą klientów;
  • podejściem do rekrutacji i wsparcia dla agentów;
  • promowaniem zdrowego trybu życia;
  • profilaktyką zdrowotną;
  • działalnością prewencyjną w obszarze bezpieczeństwa;
  • wsparciem lokalnych społeczności;
  • wsparciem działań promujących sport, kulturę oraz sztukę.

Pomiar efektywności tego kapitału bazuje głównie na analizie wyników kampanii prewencyjnych, sponsoringowych, akcji i projektów społecznych, wykorzystania środków przekazanych na działalność fundacji.

Przykładowy wpływ na inne kapitały:

  • finansowy (elastyczność cenowa);
  • intelektualny (rozpoznawalność marki);
  • ludzki (zaangażowanie);
  • naturalny (świadomość ekologiczna w łańcuchu dostaw).

Kapitał społeczny i relacyjny – wyniki 2022 2023
Liczba beneficjentów wolontariatu pracowniczego PZU 457 500 153 555
Liczba akcji wolontariackich zorganizowanych przez Fundację PZU 9 12
Liczba odbiorców działań społecznych z zakresu bezpieczeństwa i zrównoważonego stylu życia 12,2 mln 14,7 mln

Kapitał infrastrukturalny

Na ten kapitał składa się największa w Polsce sieć dystrybucji i obsługi, w szczególności oddziały, placówki, agenci i partnerzy biznesowi, sieć likwidacji szkód, elektroniczne kanały dystrybucji.

To również jedna z największych w Europie Środkowo-Wschodniej korporacyjna Hurtownia Danych PZU oraz narzędzia i systemy IT, dzięki którym możliwy jest przepływ informacji zarówno wewnątrz Grupy PZU jak i poza nią. Dzięki temu klienci Grupy PZU mają łatwy i wygodny dostęp do produktów i usług finansowych.

Kapitał infrastrukturalny 2022 2023
Liczba tabel / danych w hurtowni danych ~200 tys. / 400TB ~200 tys. / 400TB
Liczba oddziałów PZU, Banku Pekao i Alior Banku 1 540 1 505
Liczba placówek własnych PZU Zdrowie ~130 ~130

Zarządzanie wynikami z kapitału obejmuje w szczególności działania związane z:

  • rozwojem struktur sprzedażowych;
  • organizacją pracy w oddziałach;
  • rozwojem i transformacją placówek w obszarze zdrowotnym;
  • standaryzacją struktur i stanowisk;
  • rozwojem elektronicznych kanałów dystrybucji produktów i usług finansowych;
  • cyfryzacją i digitalizacją procesów w Grupie PZU.

Przykładowy wpływ na inne kapitały:

  • finansowy (koszty działalności);
  • intelektualny (poziom innowacyjności);
  • ludzki (jakość obsługi klienta);
  • społeczny i relacyjny (dostępność i przeciwdziałanie wykluczeniu);
  • naturalny (emisyjność).

Kapitał infrastrukturalny – wyniki 2022 2023
Liczba aktywnych użytkowników hurtowni danych / Business Intelligence średniomiesięcznie >3,5 tys. >3,5 tys
Liczba użytkowników platformy sprzedażowoobsługowej mojePZU >3,3 mln 4,0 mln
Liczba aktywnych użytkowników inPZU 117 tys. 196 tys.

Kapitał naturalny

To przede wszystkim bezpośredni i pośredni wpływ Grupy PZU na środowisko naturalne. Obejmuje również odnawialne i nieodnawialne zasoby naturalne, które Grupa PZU wykorzystuje w swojej działalności.

Kapitał naturalny 2022 2023
Zużycie energii z paliw nieodnawialnych (PZU i PZU Życie) 123 187 [GJ] 130 196 [GJ]
Zużycie zakupionej i wyprodukowanej energii (PZU i PZU Życie) 129 079 [GJ] 134 644 [GJ]
… w tym energii ze źródeł odnawialnych 49 991 [GJ] 50 096 [GJ]

Zarządzanie wynikami z kapitału obejmuje w szczególności działania związane z:

  • minimalizacją śladu środowiskowego, redukcją emisji CO2 ze źródeł własnych oraz pośrednich;
  • kształtowaniem polityki inwestycyjnej;
  • budową świadomości klimatycznej wobec pracowników, klientów i partnerów;
  • zaangażowaniem w transformację klimatycznoenergetyczną;
  • implementacją czynników ESG do działalności operacyjnej;
  • rozwojem produktów dla podmiotów wspierających technologie niskoemisyjne.

Przykładowy wpływ na inne kapitały:

  • finansowy (zaangażowanie w zielone inwestycje);
  • intelektualny (inicjatywy redukcyjne);
  • ludzki (świadomość środowiskowa);
  • społeczne i relacyjny (proekologiczne produkty);
  • infrastrukturalny (przejście na technologie niskoemisyjne).

Kapitał naturalny – wyniki (wpływ bezpośredni) 2022 2023
Redukcja emisji eCO2 w zakresie I w stosunku do roku bazowego (2018) 16,3% 14,6%
Redukcja emisja eCO2 w zakresie II (market-based) w stosunku do roku bazowego (2018) 56,4% 55,8%
Emisje (zakres 1 i 2) na pracownika (Mg CO2e / pracownika) 2,63 2,61